Notícies

Dilluns, 30 de març del 2020
L’ACADÈMIA PRESENTA UN PLA DE XOC AMB MESURES PEL SECTOR MUSICAL

En l’actual Estat d’Alarma a causa del COVID-19, el sector de la cultura, i especialment de la música, pateix un impacte sense precedents, les conseqüències del qual són encara inabastables, tot i que els seus efectes ja afecten a tots els col·lectius professionals implicats. La paràlisi total de l’activitat ha comportat la suspensió, anul·lació o ajornament a altres dates sense tenir garanties que finalment es puguin dur a terme. De la mateixa manera, les activitats que haurien de celebrar-se durant la primavera i l’estiu poden veure’s obligades a cancel·lar o ajornar les seves edicions i, a més, fins i tot un cop superada aquesta primera fase, la perspectiva és que mesures com la limitació de persones en concentracions de tota mena aprofundeixin encara més en la crisi del sector musical

D’entrada podem senyalar que les empreses i professionals que formen part de l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) xifren en 3.200.000€ les pèrdues acumulades fins al moment -amb una estimació que puguin arribar als 18.000.000€ si la situació actual s’allargués fins a finals del mes de juny-, amb un total de 3.476 concerts suspesos 224 treballadors afectats per ERTO’s -un 57% del total de les seves plantilles-. Per altra banda, les 80 sales de concerts catalanes associades a l’ASACC, estimen en 1.500.000€ setmanals les pèrdues d’ingressos, amb la incertesa de la duració de la crisi i una repercussió directa sobre un col·lectiu de 1.623 treballadors afectats.

Una altra dada que podem constatar és la que fa referència a la pèrdua d’ingressos per parts dels músics en aquest període. Només les dades de facturació dels músics associats a  les distintes cooperatives de facturació durant el període març – maig de 2019 ens indica una xifra de pèrdues al voltant dels 5 milions d’euros, un import al qual hauríem d’afegir el dels ingressos provinents de les entitats de gestió de drets. En aquest sentit, el sector fonogràfic i editorial musical per exemple, preveu que els drets derivats de la propietat intel·lectual pels usos de la música pateixin una davallada d’entre el 15 i el 30 % respecte a l’any anterior

Davant d’aquestes circumstàncies, des de l’Associació ARC i l’Acadèmia Catalana de la Música demanem al conjunt de les administracions tant locals, com autonòmiques i estatals una actuació coordinada per la implementació d’un pla de xoc que pots consultar aquí.

Impactes a premsa:

EL NACIONAL LA REPÚBLICA
LA VANGUARDIA DIARI DE GIRONA
ARA.CAT CATZONA
DIARIO SIGLO XXI ABC
ENDERROCK EL PERIÓDICO
ENDERROCK EL PERIÓDICO

Dimecres, 26 de març del 2020
INFORMACIONS COVID-19

Actua Cultura demana el rescat de la cultura

Des d’Actua Cultura recorda que la cultura és un bé de primera necessitat i que aquesta va estretament lligada a valors com l’educació, l’empatia, la llibertat, el civisme, la justícia i la solidaritat. Però aquests darrers dies duríssims que estem vivint, ha quedat més palès que mai que la cultura també és felicitat.

 

Davant d’aquesta evidència, que d’altres països tenen tan clara des de fa anys, Actua Cultura s’adreça de nou al govern de la Generalitat:

  1. Agraint les recents mesures impulsades per generar liquiditat a través de crèdits, però NO SÓN SUFICIENTS.
  2. Demanant que s’activi una fase de mesures de rescat de la cultura amb aportacions directes.

Més informació aquí.

 

Les reclamacions de rescat del sector cultural als mitjans de comunicació

Avui, dimecres 26 de març, les reclamacions de rescat del sector cultural han estat presents al Telenotícies Migdia de TV3. En aquest, s’ha destacat que el sector de la música en viu ja constata més de 3.500 concerts cancel·lats i 18 milions d’euros de pèrdues en facturació. Però, si la situació perdura durant els mesos d’estiu, s’estimen unes pèrdues en facturació de fins a 100 milions d’euros. 

A més, Jordi Gratacòs, president de l’Associació ARC, explica les implicacions laborals directes i indirectes d’aquestes cancel·lacions, que avui ja suposen un 60% dels treballadors afectats per ERTOs.

 

La cultura europea demana ajudes estatals per superar la pandèmia COVID-19

Davant la crisi del COVID-19, l’estructura del sector cultural demostren un quadre preocupant: una gran quantitat d’autònoms i empreses minúscules. Només el 69,9% són assalariats, davant el 84% general. D’aquí que s’hagin disparat les peticions d’ajuda al ministeri de Cultura, de la mateixa manera que a tot Europa. A França o Itàlia, ja s’han aprovat fons específics, però a Espanya, de moment la cultura es refugia sota el paraigua genèric que cada Govern està obrint.

Algunes de les mesures aplicades a països europeus són les següents:
  • FRANÇA: ha anunciat ajudes d’urgència per 22 milions d’euros, 10 dels quals es destinaran al sector musical, pels “professionals més fràgils”. A més, el Centre Nacional de la Música suspendrà al març la recaptació del seu impost de taquilla.
  • ITÀLIA: invertirà 130 milions en la creació d’un fons de reactivació pels espectacles en directe, el cine i l’audiovisual. A més, s’han establert moratòries en el pagament d’impostos i cotitzacions.
  • ALEMANYA: no ha donat a conèixer encara els detalls, però es compromet a facilitar fons addicionals, a més de la creació d’un paquet d’ajuda especial pels autònoms i petites empreses culturals.
  • PORTUGAL: tot i la precarietat i temporalitat del sector cultural, el primer paquet de mesures no ha tingut en compte el sector, sinó ajudes genèriques a treballadors i autònoms.
  • REGNE UNIT: ha anunciat subvencions per a negocis, però no s’han dissenyat mesures específiques per a la indústria cultural ni per als autònoms, els quals representen un terç del sector cultural.
  • PAÏSOS BAIXOS: de moment només ha anunciat que les institucions mantindran les subvencions encara que les actuacions s’hagin cancel·lat. A més, segueixen en negociació amb municipis, entitats i autònoms.

Dilluns, 23 de març del 2020
INFORMACIONS COVID-19

Reunió amb el President de la Generalitat i la Consellera de Cultura de tot el sector cultural

El sector de la música, representat en aquest cas pel President i la Secretària de l’Acadèmia de la Música (Gerard Quintana i Eva Faustino, respectivament), va formar part de la reunió amb el President de la Generalitat, Quim Torra, i amb la Consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, que va servir com a un primer pas de cara a combatre l’afectació econòmica deguda al COVID-19 i en el que es van presentar 7 paquets de mesures per pal·liar les conseqüències que estan afectant al conjunt del sector.

Algunes de les mesures són:

Per a les subvencions ja concedides es proposa:

  • No revocar-les per la no consecució de la finalitat de l’activitat.
  • No exigir un percentatge mínim de despesa justificada.
  • Ampliació dels terminis per a la realització de l’activitat i/o justificació.

Per a les aportacions reintegrables, se sol·licita:

  • Permetre la reformulació de les bases reguladores.
  • Flexibilitzar els terminis i les condicions de retorn.
  • Incrementar el percentatge de bestreta en un 10%.

Per a activitats cancel·lades que no es puguin reprogramar:

  • Garantir l’aportació del Departament de Cultura, per evitar perjudicis en les companyies i les afectacions a treballadors i treballadores.

Més informació aquí.

 

La Plataforma Estatal per la Música (PLAM) presenta mesures d’urgència davant el COVID-19

 La PLAM, en permanent contacte amb totes les entitats i agrupacions del sector de la música per compartir informació i propostes, ha presentat dos paquets de mesures dedicades a frenar l’impacte immediat del COVID-19 amb especial èmfasi als músics i per resoldre la problemàtica de contractacions de músics en relació amb l’Estatut de l’Artista.

Dins les mesures per pal·liar l’impacte del COVID-19 trobem:

  • Prestacions extraordinàries per disminució d’activitat.
  • Desgravacions per a la declaració de la renda del 2020.
  • Baixada de l’IVA al tipus superreduït (de forma temporal).
  • Aportacions reintegrables, amb possibilitat de subvenció final en cas de no aconseguir els ingressos estimats.

Per altra banda, dins les mesures per resoldre la problemàtica de contractacions de músics s’ha presentat modificacions en matèria de:

  • Legislació laboral per precisar i clarificar els conceptes d’artista, empresari/organitzador d’espectacles musicals.
  • Fiscal tenint en compte que molts professionals realitzen pluriactivitat.
  • Seguretat Socialde treballadors per protegir els professionals amb contractes de poca duració i facilitar la contractació).
  • Seguretat Social d’autònoms per fer viable les responsabilitats que es deriven dels treballs autònoms.

Més informació aquí.

 

ES_MÚSICA (Federación de la Música de España) proposa mesures per protegir al sector

La Federación de la Música de España suggereix una bateria de mesures per pal·liar l’efecte que està tenint la crisi de l’Covid-19 a les empreses i llocs de treball de la indústria de la música del nostre país. La proposta de la Federació de la Música d’Espanya incorpora unes mesures urgents de caràcter econòmic, fiscal i laboral i altres per activar la indústria un cop s’hagi superat la pandèmia originada pel Covid-19.

D’entre aquestes mesures, s’hi inclouen:

  • Garantir la liquiditat de les empreses.
  • Ajornament del pagament dels impostos següents: IVA, IRPF i IRNR.
  • Pagament immediat de l’IVA pendent de devolució d’Hisenda.
  • Reducció de l’IVA al 4% per les entrades de tots els esdeveniments musicals, i al 10% de tots els serveis relacionats amb la música en viu.
  • Reducció de l’impost de societats mentre duri la recuperació (almenys dos exercicis).
  • Aplicar una declaració oficial de força major per facilitar la prorrogació de concerts.
  • Pels autònoms, suspensió de les cotitzacions socials i prestacions per cessament d’activitat.
  • Simplificació i agilització dels procediments dels ERTOs.
  • Moratòria en les obligacions tributàries, de sis mesos mínim.

Més informació aquí.

 

Divendres, 6 de març del 2020
PREMIS ENDERROCK 2020

Ahir, dijous 5 de març, es van entregar els Premis Enderrock 2020 a l’Auditori de Girona.

Oques Grasses ha resultat el grup guanyador dels Premis Enderrock 2020 – XXII Premis de la Música Catalana amb tres guardons, mentre que Miki Núñez i Lildami han obtingut dos guardons cadascú, atorgats pel públic i per la crítica. El grup osonenc s’ha emportat dues de les cinc categories del vot popular per les quals estava nominat, el premi al millor artista –sumat al de la crítica– i el millor disc de pop-rock per Fans del sol (Halley Records, 2019).

Per la seva banda, el terrassenc Miki Núñez ha guanyat el premi al millor artista revelació i millor cançó de pop-rock per “Escriurem”, tots dos en la votació popular. Finalment, el raper Lildami, també de Terrassa, s’ha fet amb el premi pel millor àlbum de músiques urbanes amb Flors mentre visqui (Halley Records, 2019), tant per la votació del públic com de la crítica.

De la quinzena de guardons per votació popular –els resultats s’han desvelat a la gala celebrada la nit d’aquest dijous 5 a l’Auditori de Girona–, Rosalia ha rebut el premi a la millor artista en llengua no catalana; Porto Bello, al millor directe; Joan Rovira, a la millor cançó d’autor per “Sota el teu balcó”; Ginestà, al millor disc de cançó d’autor; i Buhos, el millor videoclip per “Connectats”.

En la categoria de folk, Criatures ha recollit el premi al millor disc folk per Praxinoscopi (Microscopi, 2019), i la millor cançó tradicional ha estat per “Prec de Nadal”, de Meritxell i Judit Neddermann. El millor disc de jazz ha recaigut en Do outro lado do azul (Verve, 2019), d’Andrea Motis; el millor disc de clàssica, en Cor Jove Nacional de Catalunya (Ficta Around Music, 2019), de Cor Jove Nacional de Catalunya; i el millor disc per a públic familiar, en 10 anys (U98 Music, 2019), d’El Pot Petit.

La gala ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Quim Torra, que a la seva arribada a l’Auditori ha expressat el seu goig d’assistir a “la gran nit de la música catalana”. Torra ha afirmat que la música del país “passa per un moment molt dolç i volíem mostrar des del Govern de Catalunya tot el nostre suport als creadors, artistes i productors”. En darrer lloc, el president ha elogiat la reivindicació de més inversió pública en cultura. “No només és aquest 2%: hauria de ser més del 2%. Enguany hem fet un esforç considerable. A més, just hem pogut aconseguir 13 milions addicionals de l’Estat, que els dedicarem a cultura. Estem encara lluny d’on volem arribar, però ens hi anem acostant”, ha conclòs.

També s’ha comptat amb la presència de l’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el vicepresident del govern, Pere Aragonès; la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà; i el diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Albert Piñeira, entre altres autoritats i representants del sector musical d’arreu dels Països Catalans.

REIVINDICACIÓ DEL 2% PER CULTURA i 300 ENDERROCK

Un dels eixos temàtics de la gala ha estat la reivindicació de dedicar el 2% del pressupost de Cultura de la Generalitat, amb l’anunci de l’adhesió del sector musical a la campanya promoguda per Actua Cultura. El cartell dels Premis Enderrock 2020, dissenyat per Manuel Cuyàs, expressa una demanda àmpliament recolzada per la indústria musical catalana i que pretén equiparar la despesa pública en Cultura a Catalunya amb la dels països europeus més avançats.

En aquest sentit, el director editorial del Grup Enderrock, Lluís Gendrau, ha reclamat en el discurs “que no es consideri la cultura com la xocolata del lloro i que s’hi destini el 2% del pressupost com a canvi de paradigma per afrontar la identitat i la dignitat com a país. Cal agrair l’esforç del Govern per augmentar el pressupost cultural, però amb tot la xifra anunciada pel 2020 ens situa encara molt lluny dels índexs d’altres Estats europeus més avançats”.

A més, la gala s’ha aprofitat per llançar el número 300 de la revista Enderrock, que s’ha plasmat en una edició especial de 200 pàgines dedicades a quatre dècades de rock. Una antologia fotogràfica de 300 concerts fotografiats pel fotògraf barceloní Xavier Mercadé, fundador de la revista i especialista en la música en directe, que ha cobert més de 14.000 concerts i ha documentat més d’un milió de fotos entre 1984 i 2020.

PREMIS ESPECIALS A NÚRIA FELIU I MANEL CAMP

Núria Feliu ha rebut el Premi Enderrock d’Honor 2020, reivindicant el paper de la dona en el món de la música popular. D’altra banda, el pianista manresà Manel Camp ha rebut el Premi Enderrock a la Trajectòria 2020 després de 50 anys d’ofici que van començar l’any 1970 amb Fusioon. El popular escriptor Jordi Sierra i Fabra ha rebut el Premi Enderrock Estrella per la seva contribució al món del periodisme musical. El productor David Rosell s’ha endut el Premi Joan Trayter a la millor producció pels recents treballs amb Porto Bello i El Diluvi, i la seva trajetòria amb grups com Els Catarres, Buhos o Txarango.   

HOMENATGE A MARTÍN RODRÍGUEZ DE SANGTRAÏT 

La 22a edició de la gala dels Premis Enderrock s’ha inaugurat amb un homenatge al mític bateria de Sangtraït, Martín Rodríguez, mort sobtadament el 3 de gener a Figueres. La Simfònica de Corda i Cobla de Catalunya ha tocat una emotiva versió d'”El vol de l’home ocell”, arranjada especialment pel mestre Francesc Cassú i interpretada pel tenor Roger Padullés a la veu i Martín Rodríguez Jr a la bateria, fill del que va ser baterista de Sangtraït, Rockson, Los Guardians del Pont i Barbablanca. El record i homenatge al mític Martín Rodríguez, un dels músics de rock més populars de l’escena catalana, ha comptat també amb la presència a l’escenari dels seus antics companys Lupe Villar, Papa Jules i Josep Maria Coro (Sangtraït) i Roger Batlle, Daniel Llop i Antonio Bernal (Barbablanca).

Per la seva banda, Miki Núñez ha protagonitzat l’altra actuació sorpresa de la nit. El  bandautor terrassenc ha fet un duet acústic amb la jove cantautora Maren, que ha interpretat la popular cançó “Escriurem”, cantada en català i basc. Durant la gala, Sopa de Cabra ha estrenat el tema “Fràgil”, del seu nou treball La gran onada (PromoArts Music, 2020), acabat de sortir del forn amb lletres compromeses amb la realitat política i social del país.

També els flamants Blaumut han presentat el senzill “De veritat”, del nou treball 0001 (Música Global, 2020); la banda femenina de vents i percussió Balkan Paradise Orchestra ha demostrat la progressió balcànica amb “Ambchoor”, inclosa al segon treball Odissea (Calaverita, 2020); Gertrudis ha portat a escena l’èxit “Si tothom calla”, del disc No em dona la gana (PromoArts Music, 2019); Meritxell i Judit Neddermann han fet una doble adaptació a partir de la peça popular “Muntanyes regalades” i la musicació del poema de Miquel Martí i Pol “El fugitiu” (Premi Terra i Cultura), peça que va projectar la seva carrera.

La banda lleidatana de reggae Koers ha compartit “Ballarem”, del seu nou treball That Day (Halley Records, 2020), que estrenarà a final de març; la popular ‘squad trap’ PAWN Gang ha reaparegut en directe amb “Tarapia da grup”, del nou disc Oli duliba (Picap, 2020), amb la col·laboració exclusiva de Lildami; els mallorquins Salvatge Cor i la guanyadora del Sona9 Maria Jaume Martorell han compartit una de les millors cançons del disc revelació Bruixes (DiscMedi, 2019), “Flor de fusta”; i, finalment, el grup valencià de rock alternatiu Smoking Souls ha posat en escena “Volves de neu”, del cinquè disc, Translúcid (Propaganda pel Fet!, 2019).

 

Dijous, 5 de març del 2020
EL DEPARTAMENT DE CULTURA PUBLICA L’ESTUDI D’IMPACTE DELS FESTIVALS DE CATALUNYA

El Departament de Cultura, a través de l’Observatori de la Cultura de l’Institut Català d’Empreses Culturals (ICEC), acaba de publicar l’estudi realitzat sobre l’impacte dels festivals de música de Catalunya durant l’any 2019 on s’explica que s’han destinat 5 milions d’euros per mitjà de línies de subvenció a festivals.

L’assistència als festivals ha crescut un 4%, arribant als 2,1 milions d’assistents, destacant l’augment de públic del festival Cruïlla (+103%), l’Anòlia (+70%), Ítaca (+40%), el Festivalot (+33%) i l’Acústica de Figueres (+11%). A més, s’ha constatat que 10 festivals atrauen el 46% dels espectadors, aquest és el rànquing:

A més, també es destaca un augment d’ocupació en festivals del 85%, com ara al Guitar Barcelona (91%) i el Festival de Porta Ferrada (85%).

Per altra banda, també s’han analitzat aspectes com els concerts en català, els d’artistes catalans, la presència de dones a l’escenari i el pressupost dels festivals, els resultats són els següents:

  • Els 99 festivals estudiats, han realitzat 2.837 concerts, dels quals 854 (30%) han estat en català.
  • Dels 2.837 concerts, 1.647 (58%) han estat protagonitzats per artistes catalans, que han realitzat 854 (52%) dels concerts en català.
  • 984 (35%) dels 2.837 concerts han estat protagonitzats per dones: intèrprets en solitari o integrants de grups femenins.
  • El 53% dels festivals disposen d’un pressupost inferior a 80.000€, i només l’11% supera el milió d’€.

Finalment, i en referència a l’impacte al territori, 15 festivals han realitzat un estudi i, en conjunt, representen un impacte total de 327,8 milions d’€. Aquests són:

  • Més de 120M€: Primavera Sound i Sónar.
  • Entre 10 i 20M€: Festival de Cap Roig, Festival Castell de Peralada i Festival de Porta Ferrada.
  • Entre 1 i 10M€: White Summer, MMVV i Acústica de Figueres.
  • Menys d’1M€: Tempo sota les Estrelles, Black Music Festival, Músiques de Torroella de Montgrí, Clownia, Jazz Festival l’Estartit, els Ressupó i Electrovinyes.

Consulta l’estudi complet aquí.

 

Divendres, 28 de febrer del 2020
L’ICEC PRESENTA EL SEU PLA D’ACCIÓ PEL 2020

El passat dimecres 19 de febrer, l’Associació ARC va ser present a la reunió Impulsa ICEC, on es va fer públic el pla d’acció de l’Institut Català d’Empreses Culturals per aquest 2020. L’ICEC reforçarà el suport a les empreses amb 9 noves línies gràcies a un augment del 8,5% en el pressupost de l’ICEC, que passa a ser de 63,6 milions d’euros.

El pla d’acció de l’ICEC es regirà per 6 eixos de treball basant-se en la premisa que la cultura no pot restar aliena als debats que es produeixen en la societat. Aquests eixos són els següents:

  • Gènere: criteris de ponderació positiva de gènere en totes aquelles línies de subvenció que ho permetin.
  • Sostenibilitat: mesures de valoració de la sostenibilitat dels projectes que es subvencionin.
  • Desenvolupament de públics: definint i estandaritzant criteris de creació i fidelització de públics a aplicar a les línies d’ajut.
  • Emprenedoria: nou programa de formació, acompanyament, mentoratge i una línia de subvenció de 350.000 euros.
  • Talent emergent: fent extensius els criteris de valoració de talent emergent a totes les línies de subvenció.
  • Llengua catalana: incrementant el suport a projectes creats en català o que utilitzin la llengua catalana, com una manera de superar la limitació física del mercat.

En referència a la música, l’ICEC destinarà 5,6 milions d’euros a impulsar el sector musical. A les set línies de subvenció de què ja disposava el sector, se n’afegirà una vuitena: un programa de suport per a la creació i difusió de noves carreres discogràfiques. L’ampliació del suport al sector discogràfic també es concreta amb un augment de més del 30% en la línia de subvenció, que passa a ser de 420.000 euros.

Al llarg del 2020, l’ICEC també vol posar al dia la línia de foment de la música en viu, de la qual ja s’ha obert una primera convocatòria en data 28 de gener de 2020, dotada amb 800.000 euros, a any vençut. Per afavorir els agents d’aquest secotr, enguany es publicarà una segona convocatòria que subvencionarà l’activitat desenvolupada en el mateix any.

Una altra de les funcions de l’ICEC és augmentar la competitivitat de les empreses culturals catalanes en els mercats nacionals i internacionals i ho fa a través de Catalan Arts, que enguany fa 15 anys. Aquest 2020, s’impulsarà les plataformes de mercat i esdeveniments estratègics a Catalunya, s’oferiran línies de subvenció a projectes d’internacionalització de les empreses culturals i s’organitzaran estands culturals catalans a les principals fires i esdeveniments mundials.

Finalment, l’ICEC té com a prioritat dissenyar estratègies integrals d’oferta i demanda per integrar les arts i la cultura en la vida diària de les persones. En aquesta línia, s’acompanyarà a aquells projectes que fomentin els hàbits culturals i que enriqueixin la comunicació entre els agents culturals i els seus públics. Pel que fa a la formació, aquest 2020 es reforçarà el Servei de Desenvolupament Empresarial, de manera que s’adeqüi millor a les necessitats del secotr i a les noves demandes sorgides d’un entorn canviant.

Dossier Acció ICEC 2020

 

Divendres, 24 de gener del 2020
L’ANUARI EN VIU

Els coeditors de l’Anuari de la Música, el Grup Enderrock i l’Associació ARC, amb el suport de l’ICUB, organitzaran el dimarts 18 de febrer al Centre Cultural Albareda una jornada professional de quatre taules rodones que reuniran una vintena de professionals.

​En aquesta cita convocada per representants del sector de la contractació i la música en directe del país, es portaran a debat continguts de l’Anuari de la Música 2019 i es perfilaran nous àmbits que interessen el sector musical, en un itinerari que arrenca amb els ponents de les quatre taules temàtiques obertes al públic. La programació serà la següent:

10.00h Festivals: bombolla o aposta de futur

  • Almudena Heredero (Primavera Pro)
  • Joan Roselló (The Project)
  • Jordi Herreruela (Cruïlla)
  • Maria Lladó (Institut Ramon Llull)

Moderat per Mireia Madroñero

12.00h La programació de músiques urbanes. Gestió de públics

  • Luís Martínez (Picap / Suricat)
  • Anna Cerdà (BAM Cultura Viva)
  • Ikram Bouloum (L’Afluent)
  • José Antonio Martos (sala Salamandra)

Moderat per Luis Hidalgo

16.00h Protocols de gènere i presència de dones a les programacions musicals

  • Alba “Bittah” (Tribade)
  • Consol Sàenz (Ràdio4)
  • Eva Alfama (Ajuntament de Barcelona)
  • Judit Llimós (The Project / Guitar BCN)
  • Miguel Zamarripa (festival Bioritme)

Moderat per Helena Morén Alegret

18.00h Festivals i sostenibilitat

  • Adrià Gelabert (Lavola Anthesis)
  • François Jozic (Brunch Electronik)
  • Laura Duran (Cultura amb Causa)
  • Xavier Junqueres (Primavera Sound)

Moderat per Helena Martín

Entrada gratuïta / Apunta’t aquí.

Divendres, 10 de gener del 2020
LA CULTURA CATALANA S’UNEIX CONTRA LA PRECARIETAT

Actua Cultura és un programa d’accions impulsat per les empreses culturals privades, amb voluntat de participació oberta a tots els agents culturals, públics i privats, per mobilitzar-nos davant la necessitat urgent d’un canvi de paradigma en el tractament que les institucions, en concret, el Govern de la Generalitat, fan en la seva mirada cap a la cultura.

La primera acció del programa, sota el nom de Cultura 2%, serà la petició d’una dotació per Cultura digna, que s’equipari a la mitjana europea. Demanem pel departament de Cultura un 2% del total del pressupost de la Generalitat, el que significa un canvi estratègic en la consideració del valor que té la cultura, ja que actualment representa únicament un 0,65%.

L’Associació ARC forma part del grup impulsor, format per una taula de representants d’organitzacions culturals (editorial, de la música, l’audiovisual, les arts escèniques i les arts visuals) preocupats per la greu situació de la cultura a Catalunya.

Junts representem al 95% de les empreses culturals del país i el 98% de la facturació i en termes econòmics som el 3,5% directe del PIB.

En l’actual situació d’emergència cultural deguda a la poca consideració envers la cultura que es veu reflectida en la baixa dotació pressupostaria, demanem:

  • L’increment del pressupost de cultura de la Generalitat al 2% en aquesta legislatura.

  • La regulació de polítiques de planificació cultural que activin el consum cultural i la creació de públics de la cultura.

Des d’Actua Cultura ens organitzem com un programa d’accions que permet treballar conjuntament en els interessos comuns, sense interferir en les activitats concretes que cada una de les entitats per separat porti a terme en defensa dels seus interessos específics sectorials.

La gestió i representació es realitza per un representant de cada àmbit: arts escèniques, arts visuals, audiovisual, editorial, música. Aquest grup de 5 persones impulsarà les gestions que sempre hauran de ser consensuades per la totalitat de representants del col·lectiu.

Entitats impulsores:
ADETCA, Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya
CIATRE, Associació de Companyies de Teatre Professional de Catalunya
APECAT, Associació de Productors i Editors Fonogràfics i Videogràfics Catalans
ACADÈMIA CATALANA DE LA MÚSICA
ASACC, Associació de sales de concerts de Catalunya
ARC, Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya
ASSOCIACIÓ PLATAFORMA D’ARTS DE CARRER
PAF, Productors Associats de Fonogrames
GREMI DE GALERIES D’ART
ART BARCELONA, Associació de Galeries
GREMI D’EDITORS
EDITORS.CAT
CAMBRA DEL LLIBRE
GREMI DE LLIBRETERS DE CATALUNYA
PAC, Productors Audiovisuals de Catalunya
CATALUNYA FILM FESTIVAL
GREMI  DE CINEMES DE CATALUNYA
PROA, Productors Audiovisuals Federats

 

Dilluns, 9 de desembre del 2019
PREMIS ARC 2019: GUANYADORS I GUANYADORES

La 17a edició dels Premis ARC ha atorgat 17 guardons d’un total de 58 nominats entre produccions, programacions i artistes del més destacat de la temporada actual (2019). L’acte de lliurament dels premis, que enguany ha tingut un nou format, ha estat conduït per la periodista i presentadora del programa “Àrtic” de Betevé, Anna Pérez Pagès.

Els Premis ARC tenen com a objectiu motivar el reconeixement públic d’aquells àmbits que tenen més relació i projecció amb la feina que fa tot el sector de la música, és a dir, no només la feina creativa, sinó també la indústria i les empreses relacionades.

Des d’ARC volem agraïr la feina feta a tot l’equip de producció, artístic, premsa i a la Xaranga Damm-er! També volem donar l’enhorabona a tots els nominats i guanyadors i els animem a seguir treballant amb i per la música!

Guanyadors i guanyadores dels Premis ARC 2019

Millor gira d’artista o grup per Sales de Catalunya

  • Obeses

Millor gira d’artista o grup per Teatres i Auditoris de Catalunya

  • Joan Dausà

Millor gira de grup de versions o tributs per Festes Majors dels Ajuntaments

  • DiVersiones

Millor gira d’artista o grup amb temes propis per Festes Majors dels Ajuntaments

  • Els Catarres

Millor gira d’orquestres o grups de ball per Festes Majors dels Ajuntaments

  • Swing Latino

Millor gira d’artista o grup per Festivals

  • Oques Grasses

Millor gira d’artista o grup adaptada a públic infantil o familiar

  • El Pot Petit

Millor gira internacional d’artista o grup català

  • Rosalía

Millor artista o grup revelació

  • Lildami

Millor programació de Teatre o Auditori

  • Teatre Auditori de Sant Cugat

Millor programació d’Espai Musical o Sala de concerts

  • Cafè del Teatre

Millor programació de Festa Major

  • Festes del Tura d’Olot

Millor programació de Festival

  • Sónar

Millor Mitjà de comunicació o Programa musical

  • “Preguntes Freqüents (FAQS)” de TV3

Premi al soci d’honor

  • Lluís Puig

Premi a la Trajectòria Professional

  • Jesús Herrera Carriqui

Premi al Projecte Sostenible

  • Festival Cruïlla

Nota de premsa Guanyadors/es Premis ARC 2019

Recull fotogràfic Premis ARC 2019

 

Dimarts, 3 de desembre del 2019
ARRIBEN ELS PREMIS ARC 2019

Demà dimecres 4 de desembre de 2019, tindrà lloc l’acte de lliurament dels XVII Premis ARC de la Indústria Musical, a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm. S’entregaràn un total de 17 premis, 14 dels quals s’han elegit entre els nominats publicats el passat 13 de novembre, i 3 premis especials.

L’acte serà conduit per la presentadora Anna Pérez Pagès de Betevé, i comptarà amb personalitats del món de la premsa i associats i associades d’ARC com a atorgadors i atorgadores de cadascún dels Premis ARC.

Ja es pot escoltar la playlist oficial dels #premisarc2019 a Spotify, clicant aquí.

A continuació el llistat de tots els Premis ARC:

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP PER SALES DE CATALUNYA
LÁGRIMAS DE SANGRE
OBESES
PAU VALLVÉ
PAVVLA

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP PER TEATRES I AUDITORIS DE CATALUNYA
CLARA PEYA
JOAN DAUSÀ
JUDIT NEDDERMANN
LOVE OF LESBIAN

MILLOR GIRA DE GRUP DE VERSIONS O TRIBUTS PER FESTES MAJORS DELS AJUNTAMENTS
BANDA NEON
ORQUESTRA DIVERSIONES
SIXTUS
TAPEO SOUND SYSTEM

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP AMB TEMES PROPIS PER FESTES MAJORS DELS AJUNTAMENTS
BUHOS
DOCTOR PRATS
ELS CATARRES
ROBA ESTESA

MILLOR GIRA D’ORQUESTRES O GRUPS DE BALL PER FESTES MAJORS DELS AJUNTAMENTS
LA MARAVELLA
ORQUESTRA SELVATANA
ORQUESTRA VENUS
SWING LATINO

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP PER FESTIVALS
ALFRED GARCIA
ELS PETS
OQUES GRASSES
ZOO

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP ADAPTADA A PÚBLIC INFANTIL O FAMILIAR
DÀMARIS GELABERT
EL POT PETIT
REGGAE PER XICS
XIULA

MILLOR GIRA INTERNACIONAL D’ARTISTA O GRUP CATALÀ
ANDREA MOTIS
BAD GYAL
LAS MIGAS
ROSALÍA

MILLOR ARTISTA O GRUP REVELACIÓ
KIDS FROM MARS
LILDAMI
MAGALÍ SARE
MARÍA JOSÉ LLERGO
MIKI NÚÑEZ
TRIBADE

MILLOR PROGRAMACIÓ DE TEATRE O AUDITORI
L’AUDITORI DE BARCELONA
TEATRE AUDITORI DE GRANOLLERS
TEATRE AUDITORI DE SANT CUGAT
TEATRE DE BESCANÓ

MILLOR PROGRAMACIÓ D’ESPAI MUSICAL / SALA DE CONCERTS
CAFÈ DEL TEATRE (LLEIDA)
SALA CLAP (MATARÓ)
SALA SIDECAR (BARCELONA)
SALA STROIKA (MANRESA)

MILLOR PROGRAMACIÓ DE FESTA MAJOR
BARRAQUES DE SITGES
FESTA MAJOR DE BLANCS I BLAUS (GRANOLLERS)
FESTES DEL TURA D’OLOT
LES SANTES DE MATARÓ

MILLOR PROGRAMACIÓ DE FESTIVAL
CANETROCK
CAP ROIG FESTIVAL
ROCKFEST
SÓNAR

MILLOR MITJÀ DE COMUNICACIÓ O PROGRAMA MUSICAL
ADOLESCENTS.CAT/ICAT
ELS40
“FAQ’S” DE TV3
SECCIÓ DE CULTURA DE L’AGÈNCIA CATALANA DE NOTÍCIES

PREMI AL PROJECTE SOSTENIBLE

PREMI AL SOCI D’HONOR

PREMI A LA TRAJECTÒRIA PROFESSIONAL

 

Divendres, 22 de novembre del 2019
GRAN ÈXIT DE LA 1A TROBADA DE LES ASSOCIACIONS ARC I A.R.T.E.

 

Aquest dimecres 20 de novembre es va celebrar la 1a Trobada d’associats i associades d’ARC i A.R.T.E. en el marc de l’acord de col·laboració que mantenim les dues entitats.
 
Al matí va tenir lloc una reunió de membres d’ambdues Juntes Directives a la qual van assistir els seus respectius presidents Jordi Gratacòs i Paco López, acompanyats d’Antonio Peral i Carmen Navarro per ARC i Gabriel García i Ricard Ardèvol per A.R.T.E., així com les gerents de les dues organitzacions, Àngels Civit i Soco Collado.

 

La Trobada va comptar amb l’obertura del director de la SGAE Catalunya, Ramon Muntaner, la Sra. Àngels Ponsa, directora general de Promoció cultural de la Generalitat de Catalunya, Miquel Curanta, director de l’ICEC i els presidents d’ARC i A.R.T.E.

 

Durant la tarda, es van celebrar diverses presentacions:

 

Els associats d’ARC, Albert Mas i Kiku Vallina, van fer una exposició sobre el treball conjunt que està realitzant ARC amb CSITAL, per aconseguir establir un procediment de contractació pública amb les administracions locals, que millori la situació actual de la Llei de Contractes de Sector Públic en la contractació d’espectacles públics i artistes.

Per part de l’Acadèmia Catalana de la Música, el president, Gerard Quintana, i el gerent, Manel Muntañés, van explicar la història de l’Acadèmia, així com els projectes de l’entitat. De la mateixa manera, Paco López va presentar a tots els assistents la recentment constituïda Federación de la Música de España ES_MÚSICA.

Finalment, van tancar l’acte Xavier Cester, director de l’Àrea de Música de l’ICEC, Àlex Pi de l’SDE i Joan Antoni Martínez de programa.cat. Tots tres van explicar les eines i recursos que ofereix la Generalitat de Catalunya pel desenvolupament del sector de la música a Catalunya.

 

Dimecres, 13 de novembre del 2019
ES FAN PÚBLIQUES LES NOMINACIONS ALS PREMIS ARC 2019

Un total de 58 nominacions entre produccions i programacions del més destacat de la temporada actual (2019), competiran a la 17a edició dels Premis ARC, que se celebrarà dimecres 4 de desembre.

Rosalía, Oques Grasses, Joan Dausà, Els Catarres, Judit Neddermann, la programació de l’Auditori de Barcelona, la Festa Major de Sitges o el Festival de Cap Roig són algunes de les nominacions a la XVII edició dels Premis ARC, els premis que atorga la indústria musical del directe. Els guanyadors i guanyadores es donaran a conèixer el 4 de desembre en un acte conduït per Cristina Puig (FAQ’S) a l’Antiga Fàbrica Estrella Damm

El valor dels Premis ARC en el fet que què són escollits per professionals de la indústria musical del directe, formada per mànagers, promotors, programadors de festivals, tècnics municipals de joventut i cultura, programadors de teatres i auditoris i agents de zona de Catalunya. 

CATEGORIES I NOMINATS

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP PER SALES DE CATALUNYA
LÁGRIMAS DE SANGRE
OBESES
PAU VALLVÉ
PAVVLA

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP PER TEATRES I AUDITORIS DE CATALUNYA
CLARA PEYA
JOAN DAUSÀ
JUDIT NEDDERMANN
LOVE OF LESBIAN

MILLOR GIRA DE GRUP DE VERSIONS O TRIBUTS PER FESTES MAJORS DELS AJUNTAMENTS
BANDA NEON
ORQUESTRA DIVERSIONES
SIXTUS
TAPEO SOUND SYSTEM

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP AMB TEMES PROPIS PER FESTES MAJORS DELS AJUNTAMENTS
BUHOS
DOCTOR PRATS
ELS CATARRES
ROBA ESTESA

MILLOR GIRA D’ORQUESTRES O GRUPS DE BALL PER FESTES MAJORS DELS AJUNTAMENTS
LA MARAVELLA
ORQUESTRA SELVATANA
ORQUESTRA VENUS
SWING LATINO

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP PER FESTIVALS
ALFRED GARCIA
ELS PETS
OQUES GRASSES
ZOO

MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP ADAPTADA A PÚBLIC INFANTIL O FAMILIAR
DÀMARIS GELABERT
EL POT PETIT
REGGAE PER XICS
XIULA

MILLOR GIRA INTERNACIONAL D’ARTISTA O GRUP CATALÀ
ANDREA MOTIS
BAD GYAL
LAS MIGAS
ROSALÍA

MILLOR ARTISTA O GRUP REVELACIÓ
KIDS FROM MARS
LILDAMI
MAGALÍ SARE
MARÍA JOSÉ LLERGO
MIKI NÚÑEZ
TRIBADE

MILLOR PROGRAMACIÓ DE TEATRE O AUDITORI
L’AUDITORI DE BARCELONA
TEATRE AUDITORI DE GRANOLLERS
TEATRE AUDITORI DE SANT CUGAT
TEATRE DE BESCANÓ

MILLOR PROGRAMACIÓ D’ESPAI MUSICAL / SALA DE CONCERTS
CAFÈ DEL TEATRE (LLEIDA)
SALA CLAP (MATARÓ)
SALA SIDECAR (BARCELONA)
SALA STROIKA (MANRESA)

MILLOR PROGRAMACIÓ DE FESTA MAJOR
BARRAQUES DE SITGES
FESTA MAJOR DE BLANCS I BLAUS (GRANOLLERS)
FESTES DEL TURA D’OLOT
LES SANTES DE MATARÓ

MILLOR PROGRAMACIÓ DE FESTIVAL
CANETROCK
CAP ROIG FESTIVAL
ROCKFEST
SÓNAR

MILLOR MITJÀ DE COMUNICACIÓ O PROGRAMA MUSICAL
ADOLESCENTS.CAT/ICAT
ELS40
“FAQ’S” DE TV3
SECCIÓ DE CULTURA DE L’AGÈNCIA CATALANA DE NOTÍCIES

Nota de premsa – Nominacions Premis ARC

 

Dijous, 7 de novembre del 2019
L’ABECÉ DEL DRET D’AUTOR I DE LA SGAE EN RELACIÓ AL MÀNAGER 

La Societat General d’Autors i Editors (SGAE) a Catalunya i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) organitzen una trobada informativa adreçada als mànagers socis d’ARC, però també a d’altres agents i professionals que estan iniciant la seva trajectòria professional en el management per tal de tractar la funció i relació dels mànagers amb la SGAE. 

Aquesta serà també una sessió dirigida als autors socis i sòcies de la SGAE interessats en conèixer les claus del management i la tasca que els mànagers fan en la gestió dels drets d’autors dels grups que representen.  

La jornada serà el dimarts, 12 de novembre, de 9.30 a 14.00 hores a la seu de la SGAE a Catalunya (Passeig de Colom, 6, de Barcelona). L’acte és gratuït per als socis i simpatitzants d’ARC i de la SGAE i les places són limitades. Imprescindible inscriure-s’hi a través del correu electrònic sgaecat@sgae.es.

Si ets autor, compositor, arranjador, lletrista, músic de bandes i membre d’un grup en actiu amb ganes de professionalitzar-te i actualment estàs fent tu de mànager per a tu i la teva carrera o la del teu grup, no et perdis aquesta jornada per resoldre dubtes que són del teu àmbit. T’oferirem ajuda i guia sobre qüestions de drets d’autor. 

La jornada anirà a càrrec de: 

  • Sílvia Paredes, cap del Departament de Socis de la SGAE a Catalunya.
  • Xavier Ribó, director comercial de la SGAE a Catalunya.
  • Mercè Vallverdú, cap dels Serveis Jurídics de la SGAE a Catalunya .

Programa:

9.30h – 11.30 hores: L’abecé del dret d’autor, de la SGAE i el paper de l’editor musical
– Què és el dret d’autor i com es gestiona. El paper de les entitats de gestió col·lectiva. Les funcions de la SGAE. 
– La cadena de valor: El perfil dels agents que intervenen entre l’autor/a (creació de continguts) i el públic.
– L’editor musical: Què és i quin és el seu paper, diferència entre l’editor musical i l’editor discogràfic, com es crea una editorial musical des de zero. 
– La tasca de l’editor i/o l’editorial, pas a pas: Des de la signatura del contracte amb l’autor fins a la promoció de la seva obra, la gestió i el cobrament de drets. 
– Els contractes dels autors amb les editorials: com són, com funcionen, què cal tenir en compte i com es relacionen, autor i editor, amb la SGAE. 

11.30 – 12.00 hores: Pausa cafè

12.00 – 14.00 hores:El cicle del dret d’autor i l’àmbit de gestió de la SGAE: La creació, la distribució i la promoció 
– La xarxa comercial de la SGAE: com funciona i per a que vetlla. Les tarifes de la SGAE.
– La relació de la SGAE amb els promotors de concerts. 
– Els fulls programa: què són, per què és important emplenar-los i com fer-los arribar a la SGAE. Qui se n’ha d’encarregar: el mànager, l’editor, l’autor…?
– El cobrament del dret d’autor: com es gestiona i qui ho fa? I quan provenen de l’àmbit internacional?
– El conveni entre la SGAE i ARC per facilitar i millorar el cobrament dels drets d’autor.

Per a més informació contacteu amb comunicacio@arcatalunya.cat.

 

Dimarts, 29 d’octubre del 2019
26 GRUPS I SOLISTES SELECCIONATS PEL CIRCUIT #GPS10 – GIRANDO POR SALAS

Un total de 26 grups i solistes, de diferents estils (jazz, pop, hip-hop, músiques del món, rock, soul, cançó d’autor …) han estat seleccionats en l’edició #GPS10 Girando Por Salas. Entre els seleccionats hi ha quatre bandes i solistes de mànagers associats d’ARC:

Els 26 artistes, seleccionats entre els 699 inscrits que complien les bases de la convocatòria, rebran ajudes per a la celebració de concerts en el circuit de sales per tot el territori espanyol, com a foment de l’expressió més viva de la música popular. Aquests concerts (s’han inscrit 210 sales de tot el país) es realitzen fora de la Comunitat Autònoma de residència de cada artista o a un mínim de 300 km dins d’aquesta. Amb això es vol potenciar els talents musicals emergents i la seva difusió més enllà del seu àmbit d’influència natural, així com incentivar la seva professionalització. Així mateix, els artistes reben un ajut per a la producció i promoció discogràfica dels seus treballs, potenciant amb això tant la producció discogràfica com l’estabilitat del circuit de sales de música en directe.

A més dels vots emesos pel jurat, el públic, a través del web de Girando Por Salas, va poder votar les seves bandes i solistes preferits i els 20 més votats van comptar amb un vot extra. Dels 26 seleccionats, 6 ho han estat amb suport del vot popular.

Durant l’edició passada també van ser 26 els artistes seleccionats per girar per tot l’estat en 146 sales, amb un total 172 concerts programats als quals van assistir 11.208 persones.

AQUESTS SÓN ELS SELECCIONATS PEL #GPS10:

#NosVemosEnLasSalas
#DiezAñosGirando
#GPS10

 

Dimecres, 16 d’octubre del 2019
S’ACOSTA BIME PRO, AMB MÉS DE 160 PONENTS, 300 FESTIVALS I LA PRIMERA EDICIÓ DE BIME TECH

Dimecres, 2 d’octubre del 2019
XVII PREMIS ARC – PROPOSA ELS TEUS CANDIDATS

Arriba la 17a edició dels Premis ARC, els premis de referència per la indústria musical en directe a Catalunya. Aquesta edició dels Premis de la Indústria Musical del Directe tindrà lloc a l’Antiga Fàbrica d’Estrella Damm, el dimecres 4 de desembre de 2019 a les 19.30h, un nou format pels Premis ARC, ple de novetats i sorpreses.

Ja hem obert la butlleta de nominacions de la XVII edició dels Premis ARC on podeu proposar els vostres candidats!

PROPOSA ELS TEUS CANDIDATS

Data límit: dilluns 14 d’octubre

No oblideu clicar el botó d’ENVIAR al final de la butlleta!

#Savethedate

#XVIIPremisARC

Dilluns, 30 de setembre del 2019
OBERTA LA INSCRIPCIÓ DE SALES I LA VOTACIÓ POPULAR PEL #GPS10

699 artistes emergents s’han inscrit en la desena edició #GPS10 de Girando Por Salas. La Comunitat de Madrid i Catalunya lideren les inscripcions i els estils musicals més populars segueixen sent el “Rock” i el “Pop”, destacant que segueixen creixent els denominats “altres estils”.

Des de les 11:00h del divendres 11 d’octubre, fins al dimarts 22 d’octubre a les 18:00h s’obrirà la votació popular de l’edició #GPS10. Els interessats/des a participar en aquesta votació per elegir les seves bandes i/o solistes preferits poden entrar al web de Girando Por Salas amb el seu usuari i contrasenya (o registrar-se per a això si no ho han fet prèviament) i votar per les seves opcions preferides a la pestanya “Bandes”, clicant aquí.

Els 20 grups o solistes més votats pel públic tindran un vot extra a més dels 8 que pot donar-li el jurat. Si es detecta votació fraudulenta d’un grup (robots, emails falsos, etc.), es restaran els vots falsos del total dels obtinguts. Els grups seleccionats es faran públics el 29 d’octubre.

Per la seva banda, les sales que vulguin optar a acollir grups #GPS10 podran inscriure des de les 11:00h del divendres 11 d’octubre, a les 18: 00h del dilluns 21 d’octubre. Podeu consultar les bases en aquest enllaç.

L’objectiu de GPS és donar suport a artistes emergents de tots els estils, tant solistes com bandes, oferint ajudes per a la celebració de concerts dins el circuit de sales a tot el territori espanyol com a foment de l’expressió més viva de la música popular. Aquests concerts es realitzaran fora de la Comunitat Autònoma de residència de cada artista o a un mínim de 300 km dins d’aquesta. Amb això es vol potenciar els nous talents musicals i la seva difusió més enllà del seu àmbit d’influència natural, així com incentivar la professionalització d’aquests. Així mateix, els artistes rebran un ajut per a la producció i promoció discogràfica dels seus treballs potenciant la producció discogràfica i donant estabilitat al circuit de sales de música en directe.

Se seleccionaran 26 artistes d’entre totes aquelles sol·licituds rebudes que compleixin els requisits i s’elaborarà un calendari en coordinació amb les sales amb un mínim de sis concerts per a cada artista, que tindran lloc entre els mesos de novembre de 2019 a abril de 2020 sempre fora de la comunitat autònoma de residència de l’artista o a un mínim de 300 km de la població de residència dins de la mateixa comunitat.

Girando Por Salas és una iniciativa de l’Institut Nacional de les Ares Escèniques i de la Música (INAEM) sent entitat col·laboradora la Federació Coordinadora del Circuit de Músiques Populars (FCMP).

La Federació està formada per les següents associacions professionals: ACCES (Associació Estatal de Sales de Música en Directe), APM (Associació de Promotors Musicals), ARC (Associació de Representants, Promotors i Managers de Catalunya), ARTE (Associació de Representants Tècnics de l’Espectacle), MUSICAT (Associació Professional de Músics de Catalunya), PROMUSICAE (Productors de Música d’Espanya) i UFI (Unió Fonogràfica Independent).

RESUM DE LA CONVOCATÒRIA #GPS10

  • Dirigida a artistes emergents: mínim 1 treball i un màxim de 3 LPs, correctament publicat/s
  • Data d’inici d’inscripcions: 11:00 h del 9 de setembre de 2019
  • Data límit d’inscripcions: 18:00 h del 23 de setembre de 2019
  • Data de publicació provisional dels grups aprovats: 7 d’octubre de 2019
  • Període per sol·licitar la revisió de grups no aprovats: del 7 d’octubre, fins a les 18:00 h del 8 d’octubre de 2019
  • Data de publicació definitiva de grups aprovats: 10 d’octubre de 2019
  • Inici de la votació pública: 11:00 h de l’11 d’octubre de 2019
  • Final de la votació pública: 18:00 h del 21 d’octubre de 2019
  • Anunci dels 26 grups i solistes seleccionats pel GPS10: 29 d’octubre de 2019

Inscripcions a través de: www.girandoporsalas.com

#GPS10
#GirandoPorSalas
#DiezAñosGirando
#NosVemosEnLasSalas

Divendres, 27 de setembre del 2019
BIME CITY ANUNCIA MÉS DE 40 CONCERTS I ES DESVELEN 20 NOUS PONENTS PEL BIME PRO

Falta poc més d’un mes per l’inici de la cinquena edició del BIME CITY que comptarà amb més de 40 artistes procedents de 12 països que actuaran en directe a 11 sales al centre de Bilbao.

Aquesta nova edició del BIME CITY tornarà a inundar la ciutat de Bilbao amb més de 40 actuacions i activitats gratuïtes repartides per 11 sales de la capital biscaïna. Durant el 30 i 31 d’octubre, la ciutat tornarà a convertir-se en un formiguer musical acollint el talent més prometedor d’Europa i Amèrica Llatina.

Fidel, un any més, a l’entramat professional de la indústria que es dóna al BIME PRO, i com a aperitiu del qual serà el BIME LIVE un dia més tard, BIME CITY es tornarà a vestir amb les seves millors gales per acontentar a tot aquell que vulgui gaudir de la millor música en directe en ple cor bilbaí. Comptant amb el talent més selecte emergent nacional i internacional i unint artistes de 12 països diferents en 11 icòniques sales, les actuacions serviran per obrir el ventall del BIME a la ciutat de Bilbao, a més de servir d’aparador per a les bandes que en un futur coparan els line ups dels festivals més importants d’Europa.

L’avanç del BIME CITY, que compta amb el patrocini de l’Ajuntament de Bilbao, l’encapçalen els navarresos, El Columpio Asesino, que tornen a Bilbao en plena gravació del seu nou LP i amb l’acabat d’estrenar single; la històrica banda de ska veneçolana, Desorden Público; els bascos Nøgen, Liher, Gran Days, Hakima Flissi i Joseba Irazoki eta Lagunak, o formacions procedents d’altres parts d’Espanya, Portugal, Noruega, Holanda, Suècia o Luxemburg com La Habitación Roja, Lina & Raül Refree, Cave Story, Beverly Kills , Someone, Primas Hermanas, Edsun, Otha, Yawners o Hickeys, entre d’altres.

Cada banda gaudirà de 40 minuts per mostrar el seu talent tant al públic professional com als aficionats a la recerca de concerts de tota mena, en sales emblemàtiques de Bilbao com Kafe Antzokia, Stage Live, Shake!, Moll, La Ribera, Azkena, Sala BBK, Bilborock, Coppola i L’Alhóndiga.

MÉS ENLLÀ DE LA MÚSICA: ACTIVITATS PER A NENS, PROJECCIÓ DE DOCUMENTALS I EXPOSICIONS
Seguint les petjades de l’any passat, el BIME CITY amplia els seus horitzons per comptar amb diverses propostes artístiques per a tots els públics. Per primera vegada, la ciutat comptarà amb una zona exclusiva d’activitats familiars en un dels espais d’Azkuna Zentroa, perquè els més petits gaudeixin de la música, l’art i la tecnologia d’una manera divertida. Així mateix, es projectarà en Bilborock el documental, ‘In The Middle of Norway’, amb La Habitación Roja com a protagonistes i al que acompanyarà un concert acústic i una ronda de preguntes amb la mateixa banda; i hi haurà una zona d’exposicions a Basquery que servirà d’aparador d’obres d’art visual i conceptual aplicat a les tecnologies emergents i entorns immersius.

ROZALEN, DOMINIQUE KULLING I LAURA DAVIDSON, ENTRE ELS 20 NOUS PONENTS QUE S’INCORPOREN AL PROGRAMA DE BIME PRO

BIME PRO segueix confirmant noms per a la seva pròxima edició. En aquesta ocasió, són 20 els noms que s’uneixen a la programació general. Encapçalant aquest elenc, destaquen les figures de la cantant espanyola i una de les principals veus de la cançó d’autor a Espanya, Rozalén; Dominique Kulling, Vicepresidenta Executiva de Continental Europe Repertoire & Màrqueting de BMG; John Broomhall, compositor i cofundador de l’empresa de videojocs, Game Music Connect; Ady Harley, Head Label Partnership Latin America de Facebook i Instagram; o Laura Davidson, al capdavant de l’equip de booking d’AEG European Festivals i responsable de la contractació d’artistes en esdeveniments com All Points East o Rock In Seine.

A aquests els acompanyaran Fruzsina Szép, directora del festival Lollapalooza Berlín i membre de la junta directiva de l’Associació de Festivals, Yourope; Alastair Lindsay, Head of Àudio en CORD Worldwide; el director de l’empresa canadenca de sincronitzacions i llicències en Rocking Horse Road Productions, Janesta Boudreau; la periodista i corresponsal de Billboard especialista en música llatina, Judy Cantor-Navas; Karen Saurí, music producer de la productora CANADA; Alfonso Lanza, Co-Director de Primavera Sound; o Teresa Moore, directora d’A Greener Festival.

S’incorporen també la Strategic Partner Manager, Artist & Labels de YouTube, Cristina Roda; una de les figures al capdavant de la contractació artística de Primavera Sound, Ivone Lesan; Xavi Ruiz, Head of Music d’Apple i iTunes a Espanya, Portugal i Est d’Europa; o Carla Varona, directora del segell Sense Anestèsia i presidenta de la UFI (Unió Fonogràfica Independent) i Sonia Durán, Executive Manager d’UFI.

Tanquen el nou avanç la cantant Nerea Loron aka La Fúria; el programador del club donostiarra Dabadaba, Alejandro López; i Eva Rivera, directora del cicle de documental musical, Dock of the Bay.

Després de signar un compromís l’any passat amb el projecte Keychange de PRS Foundation, que té com a objectiu programar cartells completament paritaris a partir de 2022, BIME PRO continuarà formant part de la iniciativa en una segona fase que es perllongarà durant els 4 anys vinents i que ha rebut un finançament de 1,4 milions d’euros per part de la UE.

Consulta tota la programació del BIME PRO clicant aquí.

Dimecres, 25 de setembre del 2019
AUGMENT SIGNIFICATIU DE LA PARTICIPACIÓ PROFESSIONAL AL 31è MMVV

El Mercat de Música Viva de Vic ha tancat la 31a edició amb gairebé 750 professionals acreditats (un augment de més del 10% respecte a l’any passat) que han assistit a les activitats organitzades durant tres dies a l’Atlàntida, amb un gran ambient de treball. Els percentatges d’enguany mostren que el 69% de la participació professional ha estat catalana, el 16% de l’Estat Espanyol i un 15% internacional (9% l’any 2018).

Al llarg dels tres dies s’han produït un miler de reunions ràpides i més de 40 presentacions de projectes i artistes. A més a més, una vuitantena de grups han tocat en un dels 9 escenaris del Mercat, on gairebé la meitat de la programació han estat estrenes.

Des de l’Associació ARC també s’ha detectat un augment considerable de la participació d’empreses associades a ARC al Mercat de Música Viva de Vic. Durant aquesta edició, les acreditacions gratuïtes tramitades a socis i sòcies han augmentat un 30% respecte a l’any passat.

Pel que fa a les presentacions d’empreses de management al MMVV, la participació d’empreses d’associats i associades d’ARC ha representat el 50% del conjunt de pitchings. A més, es vol destacar el bon feedback rebut per alguns dels associats que van realitzar presentacions, gràcies al gran nombre de programadors assistents al MMVV.

A més a més, cal destacar l’alta participació dels socis i sòcies en els speed meetings. I també, les 18 actuacions d’artistes i grups de 9 empreses que formen part de l’associació.

Dimarts, 17 de setembre del 2019
ENGEGA LA 31A EDICIÓ DEL MERCAT DE MÚSICA VIVA DE VIC

El Mercat de Música Viva de Vic (MMVV) és un punt de trobada professional que reuneix a tots els sectors de la indústria musical. Des del 1989, la ciutat de Vic acull agents de tots els àmbits de la música, per conèixer noves propostes, assistir a fòrums, intercanviar coneixement i comprar i vendre música. És per això, que l’Associació ARC cada any participa activament a les activitats proposades pel MMVV, utilitzant els seus espais i eines per al desenvolupament de les seves empreses associades.

Aquest any s’arriba a la 31a edició del Mercat, que tindrà lloc a Vic a partir de demà 18 de setembre i fins dissabte 21 de setembre. En aquesta edició, ARC estarà present amb un estand que servirà de punt de trobada per a tots els associats i associades d’ARC, així com a punt d’informació sobre l’associació i les seves empreses per a totes aquelles persones interessades. Ja són més de 30 els associats i associades que s’han acreditat de forma gratuïta al Mercat a través d’ARC.

Les empreses associades a ARC tenen una forta participació en les activitats organitzades pel MMVV. 13 empreses d’ARC realitzaran pitchings de presentació dels seus artistes durant la pròxima temporada 2019-2020: Èxits, Taller de Músics, Bankrobber, The Project, Buenritmo Producciones, Diggers Music, Promo Arts Music, Concert Studio, Black Music Productions, Nácar Management, Batall Produccions i Cultura en Gira.

A més, els acreditats al MMVV podran reunir-se a través d’speed meetings amb programadores associades a ARC com Rosa Galbany i Cinzia Venier del Taller de Músics; Laura DuranGemma Recoder de Canet Rock – Sun Music BCN i Judit Llimós de The Project.

Per altra banda, dins la programació de concerts del MMVV19 trobem 17 artistes i bandes de 9 empreses d’ARC:

Finalment, com a tancament d’aquesta edició del Mercat de Música Viva de Vic, el dissabte 21 se celebra la primera cerimònia de lliurement dels Premis Alícia, organitzats per l’Acadèmia Catalana de la Música. El President d’ARC lliurarà el Premi a la Internacionalització al costat de la filla de l’Alícia de la Rocha.

Dilluns, 9 de setembre del 2019
OBERTA LA CONVOCATÒRIA PER A LA 10A EDICIÓ DE GIRANDO POR SALAS

El circuit estatal de músiques populars GPS, després de nou exitoses edicions per les quals han passat 345 bandes i solistes, llença la seva dècima convocatòria que tindrà lloc del 9 al 23 de setembre.

Girando Por Salas és una iniciativa de l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música (INAEM) sent entitat col·laboradora la Federació Coordinadora del Circuit de Músiques Populars (FCMP) formada per les següents associacions professionals: ARC, ACCES, APM, ARTE, MUSICAT, PROMUSICAE i UFI.

L’objectiu del GPS és donar suport a artistes emergents de tots els estils, tant solistes com bandes, oferint ajudes per a la celebració de concerts dins del circuit de sales de tot el territori espanyol com a foment de l’expressió més viva de la música popular. Aquests concerts es realitzaran fora de la Comunitat Autònoma de residència de cada artista o bé a un mínim de 300 km en aquesta. D’aquesta manera es vol potenciar els nous talents musicals i la seva difusió més enllà del seu àmbit d’influència natural, a més d’incentivar la professionalització d’aquests. Així mateix, els artistes rebran una ajuda per a la producció i promoció discogràfica dels seus treballs potenciant la producció discogràfica i donant estabilitat al circuit de sales de música en directe.

Se seleccionaran 26 artistes d’entre totes aquelles sol·licituds rebudes que compleixin els requisits i s’elaborarà un calendari en coordinació amb les sales i els artistes seleccionats amb un mínim de sis concerts per a cada artista, que tindran lloc entre els mesos de novembre de 2019 a abril de 2020.

Durant l’edició passada van ser també 26 els artistes seleccionats per girar per tot l’estat en 146 sales, amb un total de 172 concerts programats als quals van assistir 11.208 persones.

RESUM DE LA CONVOCATÒRIA #GPS10

  • Dirigida a artistes emergents: mínim 1 treball i un màxim de 3 LPs, correctament publicat/s
  • Data d’inici d’inscripcions: 11:00 h del 9 de setembre de 2019
  • Data límit d’inscripcions: 18:00 h del 23 de setembre de 2019
  • Data de publicació provisional dels grups aprovats: 7 d’octubre de 2019
  • Període per sol·licitar la revisió de grups no aprovats: del 7 d’octubre, fins a les 18:00 h del 8 d’octubre de 2019
  • Data de publicació definitiva de grups aprovats: 10 d’octubre de 2019
  • Inici de la votació pública: 11:00 h de l’11 d’octubre de 2019
  • Final de la votació pública: 18:00 h del 21 d’octubre de 2019
  • Anunci dels 26 grups i solistes seleccionats pel GPS10: 29 d’octubre de 2019

Inscripcions a través de: www.girandoporsalas.com

Descarrega les bases a través de: https://www.girandoporsalas.com/basesgps10.pdf
#GPS10
#GirandoPorSalas
#DiezAñosGirando
#NosVemosEnLasSalas

Dilluns, 15 de julol del 2019
PRESENTACIÓ EN RDP DE L’ANUARI DE LA MÚSICA 2019

El tema central de la revista parla sobre la presència de les dones en la indústria de la música i els festivals

Un altre any d’estudi exhaustiu va concloure el passat divendres 12 de juliol amb la presentació de l’Anuari de la Música 2019 coeditat conjuntament per l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) i el Grup Enderrock.

D’esquerra a dreta: Carmen Zapata (MIM), Helena Morén (Enderrock), Jordi Gratacòs (ARC), Lluís Gendrau (Enderrock), Miquel Curanta (ICEC), Núria Balada (ICD) i Daniel Granados (ICUB).

L’Anuari ofereix un balanç amb anàlisis, estadístiques, articles de valoració i d’opinió amb gràfiques i rànquings complementats amb reportatges i entrevistes amb la participació de prop d’un centenar de veus representatives del sector i dels artistes més destacats. Enguany, la publicació recull dades específiques de la presència de les dones en la indústria del directe.

A la roda de premsa, hi van intervenir el president d’ARC, Jordi Gratacòs; el director editorial del Grup Enderrock, Lluís Gendrau; el director de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), Miquel Curanta; la presidenta de Mujeres de la Industria Musical (MIM), Carmen Zapata; la presidenta de l’Institut Català de les Dones (ICD), Núria Balada; el director de Cultura Viva de l’ICUB – Ajuntament de Barcelona, Daniel Granados, i la coordinadora de l’Anuari de la Música, Helena Morén. A més, es va comptar amb la presència dels màxims representants del sector, l’Acadèmia Catalana de la Música i les associacions professionals de música (MUSICAT), de sales (ASACC), discogràfiques (APECAT i PAF), d’escoles superiors de música (ESEM-Taller de músics, ESMUC i Conservatori del Liceu) i la Societat General d’Autors i Editors (SGAE).

Com a primer titular, l’Anuari d’enguany destaca que la presència femenina a la indústria musical catalana és del 33% amb sols una tercera part de dones a escoles, festivals i indústria. Entre altres titulars, hi trobem la consolidació de la facturació de la indústria de la música en directe després de la crisi, l’estabilització de festivals, concerts, sales i circuits. L’assistència als festivals, però, modera el creixement expansiu dels últims anys i la indústria discogràfica vira a favor dels formats digitals i assoleix un augment dels ingressos, sobretot a través de l’streaming.

Més informació sobre l’Anuari de la Música 2019.

Per adquirir-lo podeu fer-ho a través del següent link: Anuari de la Música 2019.

Recull de premsa

Dimecres, 26 de juny del 2019
TANCADA L’EDICIÓ DE L’ANUARI DE LA MÚSICA 2019

El passat dimecres 19 de juny, es va dur a terme l’última reunió del Consell de Redacció de l’Anuari de la Música 2019 format per l’Associació ARC i el grup Enderrock.

L’Anuari de la Música és una publicació anual que copsa l’estat actual del sector musical del país. La finalitat de l’Anuari és prendre la paraula i mostrar el valor del treball de les empreses que es dediquen a la música en directe aportant informació de diverses persones i entitats que representen la indústria musical catalana.

La 24ena edició d’aquesta revista, l’Anuari de la Música 2019, es centra a valorar el paper de les dones en la indústria i l’educació musical, a més de donar les dades del sector i activitats musicals que s’han dut a terme durant l’any 2018.

El projecte de l’Anuari forma part d’una de les cinc línies de treball anuals de l’Associació ARC, amb els següents objectius:

  • Elaboració d’una publicació impresa que tracti el pes econòmic de la indústria de la música en el 2019 i la seva evolució respecte als darrers anys.
  • Oferir un balanç amb anàlisis, estadístiques, articles de valoració i d’opinió amb gràfiques i rànquings complementats amb reportatges i entrevistes amb la participació de prop d’un centenar de veus representatives del sector i dels artistes més destacats.
  • Mostrar una anàlisi de la presència de gènere i llengua catalana als principals festivals.

Entre els continguts de l’Anuari de la Música trobem informes sobre l’evolució de la indústria de la música en directe, sobre el consum de música i sobre l’estat de la indústria discogràfica, entrevistes i opinions de professionals relacionats amb el sector (mànagers, promotors, representants, periodistes, polítics, etc.), informació sobre les activitats produïdes durant el 2018 (mercats, fires, festivals, etc.), dades de subvencions i impacte econòmic del sector, analítiques de diferents estils musicals i el seu estat actual, entre altres reportatges.

Properament s’anunciarà la data de presentació de l’edició de l’Anuari 2019.

Dijous, 6 de juny del 2019
LA NOVENA EDICIÓ DE GPS DONA LES GRÀCIES

Un balanç molt positiu de la novena edició de Girando Por Salas

Durant la fase d’inscripció de grups al GPS9 (setembre 2018), es van rebre 741 propostes, de les quals 589 van ser aprovades. Finalment, el jurat professional va seleccionar a 26 grups.

GPS9, l’última edició del circuit de músiques populars, ha acabat amb la participació de 26 grups, 115 músics, 146 sales, 172 concerts programats i un total d’11.208 assistents. Els concerts s’han programat en diverses sales de tot l’Estat i a la fira professional Monkey Week.

L’activitat derivada de les actuacions a les 17 Comunitats Autònomes, més la ciutat autònoma de Ceuta, ha generat un total de 1.021 altes a la Seguretat Social, implicant a 24 discogràfiques, 23 oficines de contractació i management i 1 grup autogestionat.

GPS Girando Por Salas és un Circuit de Músiques Populars concebut amb els objectius de promocionar les músiques actuals, facilitar als artistes emergents un circuit de concerts i sales més enllà de la seva pròpia comunitat autònoma i potenciar la música en directe. Està patrocinat per l’Instituto de las Artes Escénicas y de la Música (INAEM) del Ministeri de Cultura i Esports, i col·labora amb la Federación Coordinadora del Circuito de Músicas Populares, formada per les associacions professionals del sector de la música: ACCES, APR, ARTE, MUSICAT, PROMUSICAE, UFI i l’Associació ARC.

Per l’edició #GPS9 de Girando Por Salas han passat 26 grups i artistes de tots els estils (des del pop al rock passant per la fusió del jazz i el flamenc, la “world music”, l’ska o la cançó d’autor) com Alice Wonder, Aurora, Chiki Lora, Crudo Pimento, Esjava, Fuckaine, Isma Romero, Izah, La Desbandada, La Plata, La Regadera, La Vallekana Sound System, Ladilla Rusa, Los Estanques, Los Vinagres, Mäbu, Marlon, Maruja Limón, Nixon, Paranormales, Raúl Rodríguez, Sara Pi, Texxcoco, The Wheels i Vinila von Bismark. Cadascún d’ells han gaudit d’un mínim de sis concerts amb ajudes de Girando Por Salas i han disposat d’una quantitat econòmica finançada per l’INAEM per la producció i promoció discogràfica.

L’exitosa novena edició de Girando Por Salas es va acomiadar el passat 28 de maig amb un concert espectacular

Després de celebrar més de 170 concerts per tot el país amb ajuda econòmica i promocional, l’edició #GPS9 de Girando Por Salas va arribar al seu final el passat dimarts 28 de maig amb el Concert de Final de Gira que va tenir lloc a la sala El Sol de Madrid, plena d’un públic que ja feia cua des de feia més de tres hores.

Girando Por Salas, la iniciativa de promoció de grups emergents (mitjançant el suport de gires per tot el país i la concessió d’ajudes a la promoció i a la producció discogràfica) i que propicia també la consolidació del circuit de sales nacional (146 sales de totes les comunitats autònomes i de la ciutat autònoma de Ceuta han acollit concerts durant aquesta edició). Finançat per l’Instituto Nacional de Artes Escénicas y de la Música (INAEM) del Ministerio de Cultura y Deporte, amb la col·laboració de la Federación Coordinadora del Circuito de Músicas Populares (que integra a les principals associacions professionals del sector: discogràfiques, sales, mànagers, promotors,…), va comptar per aquest concert de final de gira amb dos dels 26 artistes que han participat en aquesta novena edició.

Dijous, 30 de maig del 2019
OBERTA LA CONVOCATÒRIA DEL SOUNDIE MUSIC VIDEO AWARDS

Comença el compte enrere per la quarta Edició el Soundie Music Video Awards, el Festival Internacional de Videoclips de Barcelona que tindrà lloc el 10 de Novembre del 2019. Ja es poden presentar les candidatures a través de la pàgina web de Soundie.

Data límit: 8 d’octubre del 2019.

Soundie Music Video Awards és el primer festival internacional de referència especialitzat en videoclips d’Espanya. És una gran oportunitat perquè els nous talents puguin donar a conèixer les seves creacions audiovisuals i coincideixin tant amb professionals del sector com artistes o el públic.

El festival, organitzat per La Cupula Music, ofereix una jornada dedicada a la creativitat, la innovació i la reflexió, amb el videoclip com a format protagonista. Un esdeveniment marcat per actuacions, speed meetings, ponències, networking, masterclasses i, sobretot, la gala de lliurement dels premis. Soundie lliura 14 premis diferents entre els participants que tenen fins al 8 d’octubre per presentar els seus treballs.

Dimecres, 29 de maig del 2019
PRESENTACIÓ DEL POSTGRAU IL3 AL PRIMAVERA PRO

Aquest dimecres 29 de maig s’ha presentat el Postgrau ofertat per l’IL3 (Institut de Formació Contínua) de la Universitat de Barcelona amb la col·laboració de l’Associació ARC i l’Acadèmia Catalana de la Música al Day Pro Conference de Primavera Sound 2019.

Aquest Postgrau IL3 ofereix als estudiants la preparació per incorporar-se al sector i desenvolupar projectes professionals en l’àmbit de la indústria musical, des de la perspectiva dels professionals en actiu més representatius.

A més,  proposa una visió global i integradora dels diferents elements que intervenen en l’activitat musical des de la creació fins al públic, ja sigui a través de l’estratègia de desenvolupament d’un artista, el domini de les xarxes i el negoci digital, la producció d’un esdeveniment musical, la contractació i aspectes legals o la producció discogràfica.

Programa:

  1. De l’artista al públic: la cadena de valor professional.
  2. Gestió d’estructures musicals.
  3. Marc legal de la indústria musical: contractació i gestió de drets.
  4. Eines, processos i protocols de suport.
  5. Comunicació, màrqueting i públic.
  6. Projecte Final.

Informació pràctica:

  • Inici curs: 14 d’octubre de 2019.
  • Final curs: 30 d’abril de 2020.
  • Metodologia: presencial.
  • Horari: dilluns i dimecres de 18:00h a 21:00h & 8 dissabtes de tallers i visites.
  • Lloc: IL3 – Universitat de Barcelona (C/ Ciutat de Granada, 131 – 08018 Barcelona)

La presentació es durà a terme aquest dimecres 29 de maig a les 16:45h al Hall del CCCB. Més informació de la presentació i totes les activitats a Day Pro Conference.

Tota la informació sobre el Postgrau IL3 a Formacions d’ARC.

Divendres, 17 de maig del 2019
RENOVADA LA JUNTA DIRECTIVA D’ARC

El passat dimecres 8 de Maig va tenir lloc l’Assemblea General Ordinària d’aquest any 2019 de l’Associació ARC, durant la qual va ser ratificada la renovació de càrrecs de la Junta presentada per Jordi Gratacós i Rigall, president de l’Associació.

Aquesta nova Junta inclou la col·laboració de mànagers, representants i agents de zona amb una llarga trajectòria professional dins el sector, que podran aportar la seva experiència a les decisions i projectes que d’ara endavant dugui a terme l’Associació ARC. A més, la nova direcció també dona veu a professionals joves i emergents que contribuiran amb innovació i noves idees a la integració dels associats més joves.

La nova Junta directiva està formada pels següents associats:

Desitgem a tots i totes un bon treball i molta empenta!

Divendres, 12 d’abril del 2019
PLATAFORMA ESTATAL PER LA MÚSICA:
EL SECTOR S’UNEIX PER COMBATRE LA PRECARIETAT

El passat dimarts 9 d’abril a la Sala Sidecar va tenir lloc, en roda de premsa, la presentació de la Plataforma Estatal per la Música (PLAM), de la que l’Associació ARC forma part des dels seus inicis, per lluitar contra la precarietat i la inseguritat jurídica al sector.

La portaveu de la PLAM i gerent de l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya, Carmen Zapata, va recordar que el passat dia 28 de desembre des del Govern espanyol es va donar un plau de sis mesos per subtituir l’actual reial decret, que data del 1985, per la contractació laboral dels artistes.

El projecte de la Plataforma Estatal per la Música pretén “modificar, ampliar i millorar l’actual marc legislatiu per aconseguir un comparable a altres països de la Unió Europea, amb capacitat per adequar-se a les necessitats del sector”. D’altra banda, el president de l’Associació de Músics de Jazz i Música Moderna de Catalunya, Guillem Arnedo, ha indicat que hi ha que “trobar una legislació que aclari com hi ha que fer les relacions contractuals artístiques”.La constitució de la Plataforma és una fita molt important, segons ha recalcat Arnedo: “És el primer cop que tant músics professionals com organitzadors, tant privats com públics, s’uneixen per treballar plegats per trobar una regulació que reflecteixi la realitat del sector musical”.

L’Associació de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) forma part de la plataforma des del moment en que va ser constituïda al Mercat de Música Viva de Vic del 2018. Aquesta col·laboració es veu reflectida amb la presència i participació a les reunions de la Plataforma.

També col·laboren entitats com l’Associació de Músics de Tarragona (AMT), l’Associació Professional de Músics de Catalunya (MUSICAT), la Societat de Blues de Barcelona (SBB ) i l’Acadèmia Catalana de la Música, entre d’altres. A més de músics, entitats i empreses, la PLAM compta amb el suport i la col·laboració de l’Institut de Cultura de Barcelona, l’Institut Català de les Empreses Culturals, el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts, i l’Institut Valencià de Cultura.

PREMSA:
BETEVÉ (min. 30)
https://beteve.cat/basics/basics-357/
LA VANGUARDIA:
https://www.lavanguardia.com/vida/20190409/461568266474/nace-la-plataforma-estatal-por-la-musica-para-combatir-la-precariedad.html
CLAVE:
http://noticiasclave.net/es/noticia/nace-una-plataforma-por-la-musica-que-agrupa-a-salas-mu.html
APMUSICALES
http://www.apmusicales.com/plataforma-estatal-por-la-musica/
DBALEARS
https://www.dbalears.cat/estat/2019/04/09/325971/neix-plataforma-estatal-por-musica-per-combatre-precarietat-laboral.html
ARA
https://www.ara.cat/cultura/musical-conjura-precarietat-inseguretat-juridica_0_2212578896.html
CULTURA21:
https://cultura21.cat/noticies/neix-la-plataforma-estatal-per-la-musica-per-combatre-la-precarietat-laboral/
AL DIA:
https://www.aldia.cat/gent/noticia-neix-plataforma-estatal-per-musica-per-combatre-precarietat-laboral-20190409191727.html

Divendres, 22 de març del 2019
PREMIS NACIONALS DE CULTURA 2019

El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) ha reconegut enguany amb el Premi Nacional de Cultura la tasca de sis personalitats del país —Maria Bohigas, Jaume Cabré, Josefina Matamoros, Clara Peya, Josep Ponsatí Carme Ruscalleda— i de quatre entitats —el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, la Federació d’Ateneus de Catalunya, Litterarum Móra d’Ebre · Fira d’espectacles literaris i el Museu de Lleida. Els premiats destaquen per la singular empremta que han deixat en disciplines com ara la literatura, les arts visuals, la música, el patrimoni, l’arquitectura i l’urbanisme, la cultura popular i la gastronomia, incorporada per primer cop als Premis.

Per reconèixer la innovació, els Premis distingeixen la compositora i intèrpret Clara Peya, veu transgressora capaç d’hibridar la música de cambra, el jazz, el pop i l’electrònica, fidel al seu piano i compromesa amb la llibertat d’expressió en escena.

Des de l’Associació ARC volem donar l’enhorabona a Clara Peya, i als nostres associats, Escenapart i Accord Music Agency.

Recull de notícites sobre els Premis Nacionals de Cultura:
– http://conca.gencat.cat/ca/detall/noticia/premis-2019
– https://www.naciodigital.cat/noticia/175857/jaume/cabre/carme/ruscalleda/clara/peya/maria/bohigas/museu/lleida/premis/nacionals/cultura
– https://www.diaridegirona.cat/multimedia/videos/cultura/2019-03-21-169625-palafrugellenca-clara-peya-esdeve-premi-nacional-cultura-jove.html
– https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20190320/premis-nacionals-cultura-catalunya-2019-7364592
– https://www.larepublica.cat/el-conca-fa-publics-els-premis-nacionals-de-cultura/
– https://editors.cat/2019/03/20/jaume-cabre-maria-bohigas-clara-peya-carme-ruscalleda-premis-nacionals-cultura-2019-article-publicat-diari-ara/

Dimecres, 20 de març del 2019
ELS PREMIOS MIN 2019 JA TENEN GUANYADORS

El passat 13 de març es donaren a conèixer al Teatro Circo Price de Madrid els guanydors de la XI edició de los Premis de la Música Independent.

L’edició dels Premios MIN 2019 es va celebrar amb una gala que va comptar amb grans actuacions en directe de reconegudes bandes i artistes com DorianCarolina DuranteLos Hermanos CuberoJohn GrvyPedrina i Zahara.

Guanyadors dels Premios Min 2019

Millor Àlbum de Clàssica
Forma Antiqva – Concerto Zapico Vol. 2

Premi Etxepare al Millorr Àlbum en Euskera
Ruper Ordorika – Bakarka

Millor Disseny
Hazte Lapón – Tú siempre ganas

Millor Àlbum de Rock
Morgan – Air

Millor Àlbum de Hip Hop i Músiques Urbanes
SFDK – Redención

Millor Àlbum en Gallec
Tanxugueiras – Tanxugueiras

Millor Àlbum de Flamenc
Cañizares – El mito de la caverna

Premi Eventbrite al Millor Directe
Morgan

Millor Àlbum de Jazz
Javier Colina & Chano Domínguez – Chano & Colina

Millor Àlbum en Català
El Petit de Cal Eril – El Disc Triangular (de l’associat d’ARC, Bankrobber)

Premi SAE Institute a la Millor Producció
Morgan – Air

Premi d’Honor Mario Pacheco
Marcela San Martín

Millor Àlbum de Músiques del Món i Fussió:
Los Hermanos Cubero – Quique dibuja la tristeza

Millor Àlbum de Pop
Christina Rosenvinge – Un hombre rubio

Millor Artista Iberoamericà
Gilberto Gil

Millor Àlbum d’Electrònica
Cycle – Electrik

Premi Sol Música al Millor Videoclip
Zahara – Hoy la bestia cena en casa

Cançó de l’Any
Carolina Durante – Cayetano

Premi AIE al Millor Artista
Morgan

Premi El Corte Inglés al Millor Artista Emergent
Carolina Durante

Premi The Orchard l’Àlbum del Any
Morgan – Air

Divendres, 15 de març de 2019
CLOENDA DEL CURS DE MANAGEMENT I GESTIÓ MUSICAL

Ahir va tenir lloc l’acte de cloenda del Curs de Management i Gestió Musical celebrat amb èxit de participació i amb un gran nivell de professorat a l’Escola Universitària ESART, durant el qual es van lliurar els certificats de participació als alumnes.

Del 19 de febrer al 14 de març s’han impartit vuit sessions on els alumnes han pogut obtenir una visió integral de la indústria musical, i conèixer els diferents perfils professionals que intervenen i les relacions entre totes aquestes figures. S’ha comptat amb un professorat de luxe format per grans professionals del sector.

A l’acte de lliurament de certificats es va comptar amb la presència de Jordi Gratacòs, president d’ARC, Antonio Peral, membre de la junta d’ARC, i d’Antoni Abad, president de l’Escola Universitària ESART. També es va comptar amb la presència d’alguns professors del curs: Juan Antonio Berlinches, Javi García, Jordi Turtós i Sandra Costa.

Dimarts, 12 de març del 2019
PRESENTACIÓ OFICIAL DE LA PLATAFORMA ESTATAL PER LA MÚSICA

La setmana passada es va presentar de manera oficial als mitjans de comunicació la Plataforma Estatal per la Música.

Des de la seva constitució al Mercat de Música Viva de Vic del 2018, més de 10.000 professionals del sector musical s’han unit amb l’objectiu de lluitar contra la precarietat laboral del sector. La Plataforma compta amb més de 20 associacions de professionals, l’entitat  agrupa ja prop de 8.000 músics associats, 258 sales de concerts, 72 festivals, 71 promotors musicals, 342 empreses de management i representants, i 600 empreses del gremi de les discoteques i compta amb el recolzament de diversos ajuntaments, federacions municipals i organismes de les administracions culturals autònomes.

El projecte, que s’ha presentat oficialment treballar per modificar l’actual legislació (Real Decret 1435/1985) per aconseguir un marc laboral i fiscal comparable al d’altres països de la Unió Europea i acabar així “amb la situació de precarietat laboral dels músics professionals al conjunt de l’Estat Espanyol”.

Guillem Arnedo, un dels responsables de la iniciativa, ha volgut destacar que, a més del sector musical, també comptaran amb la col·laboració d’associacions d’altres disciplines artístiques en la seva lluita per millorar les seves condicions laborals. “No podem permetre que la pressa per modificar el decret abans del canvi de govern provoqui una solució de mínims a les nostres necessitats”, ha remarcat. La Plataforma vol amb això assegurar que els treballadors del sector estiguin “degudament protegits en tot moment i lloc”, garantint l’estabilitat i seguretat jurídica tant al sector privat com al públic, així com aconseguir “la plena compatibilitat de les pensions amb els drets d’autor i altres relacionats”.

PLATAFORMA ESTATAL PER LA MÚSICA – LES MESURES

PRIMERA
Modificar el R. D. 1435/1985 amb la finalitat d’establir amb claredat la presumpció de laboralitat del vincle que uneix als músics amb l’empresari, sempre que no es desenvolupi la prestació en condicions que impliquin una relació de prestació de serveis, establint, de manera il·lustrativa, les situacions que no puguin desvirtuar la qualificació de laboralitat (com poden ser el fet de que l’artista gaudeixi d’una ampla llibertat de expressió, sistema de remuneració o la denominació que les parts hagin donat al contracte).

I establint també els criteris que, pel contrari, permetin acreditar que no concorren les notes de dependència i alienitat —que caracteritzen la relació laboral i que poden constituir-se prova en contrària de la laboralitat—, les situacions en les que en tot cas no s’ha d’aplicar la pressumpció de laboralitat, com poden ser contractacions equivalents en el cas dels artistes estrangers que prestin serveis similars a un Estat de la Unió Europea i que vinguin a Espanya a prestar serveis similars de forma temporal i independent.

SEGONA
Modificar el R. D. 1435/1985 amb la finalitat d’establir la contractació indefinida com a regla general per garantir el principi d’estabilitat als llocs d’ocupació. recollit a la normativa comunitària, determinades les circumstàncies específiques i concretes que caracteritzen l’activitat que justifica la utilització successiva de contractes de treball de duració determinada, amb la finalitat de regular de manera precisa las distintes situacions de contractació (temporal, indefinida o fixa discontínua).

TERCERA
Donar solució al problema de la intermitència de la professió de músic, que en l’actualitat es basa majorment en els anomenats “bolos”, facilitant l’alta assimilada al Règim Especial d’Artistes de la Seguretat Social amb un un sistema de contractació laboral dinàmic i assumible per qualsevol organitzador.

QUARTA
La definició de les possibles tipologies d’organitzadors d’espectacles públics com titulars de la relació laboral (de caràcter especial) amb els artistes.

CINQUENA
Possibilitar que el músic professional, que ja compta amb els epígrafs corresponents a l’IAE de Hisenda, pugui ser treballador per compte propi, amb la seva inclusió al Règim Especial del Treballador Autònom (RETA) amb una contribució acord als seus ingressos, definint les condicions en que un músic professional pugui pertànyer a aquesta categoria i evitant, d’aquesta manera, els anomenats “falsos autònoms”.

SISENA
Establir una regulació de riscos laborals acord amb la realitat de la professió.

SETENA
Regular, amb ple respecte als drets fonamentals de producció i creació artística, el règim necessari de compatibilitat quan es realitzen i compaginen, a temps parcial o complet, prestacions sota el règim laboral i/o actuacions no dependents en règim de prestació de serveis.
ASSOCIACIONS ADHERIDES

Associació de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC)
Acadèmia Catalana de la Música
Associació de Músics de Jazz i Música Moderna (AMJM)
Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC)
Societat de Blues de Barcelona ( SBB )
Asociación de Músicos Profesionales de Jazz de Andalucía (ANDAJAZZPRO)
Asociación de Músicos de Euskal Herria (MUSIKARI)
Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC)
Associació de Músics de Tarragona (AMT)
Associació Professional de Músics de Catalunya (MUSICAT)
Asociación de Mujeres de la Industria Musical (MIM)
Asociación de Representantes Técnicos del Espectáculo (ARTE)
Asociación de Mujeres Compositoras en España (AMCE)
Asociación de Salas de Música en Directo de Madrid-La Noche en Vivo (LNEV)
Músicos Unidos Madrid (Mus 21)
Asociación Profesional de Músicos de Galicia (Musicos Ao Vivo)
Asociación Profesional de Músicos de Canarias (Promusic)
Asociación de Salas de Euskal Herria Kultura Live.
Autores de Música Asociados (AMA)
Federación Estatal de Músicos de Jazz y Músicas Improvisadas (FMJAZZ)
Federación Estatal de Músicos Asociados (FEMA)
Asociación de Promotores Musicales (APM)
Asociación Estatal de Salas de Música en Directo (ACCES)
Confederación Juventudes Musicales de España
Federación de Salas de Fiestas y Discotecas de España (FASYDE)
Asociación de Festivales de España (FMA)

Per més informació visita el web de la Plataforma per la Música: 
https://plataformaporlamusica.com

Dimecres, 13 de març de 2019
MIL LISBOA 2019 – 27, 28 i 29 de març

Ja està aquí la tercera edició de la fira professional internacional MIL – LISBON INTERNATIONAL MUSIC NETWORK, que tindrà lloc del dimecres 27 al divendres 29 de març a Lisboa, Portugal.

MIL Lisboa és un festival i convenció centrat en la difusió de la música internacional. Una plataforma d’intercanvi per a la indústria musical europea, africana i sud-americana.

Pel que fa al Programa PRO del MIL LISBOA, per l’edició del 2019 hi haurà participació de prop de 70 ponents durant els tres dies de durada d’aquesta fira internacional.

El programa artístic del MIL LISBOA 2019 conté més de 70 actuacions de bandes d’arreu del món. Aquestes tenen lloc als clubs nocturns i locals de música de Cais do Sodré, ubicats al cor de la vida nocturna de Lisboa.

L’Associació ARC estarà representada de manera presencial pel president de la entitat, Jordi Gratacòs durant els tres dies de durada del MIL Lisboa 2019.

A més, comptarem amb la participació de Gabriel Rebollo (Diggers Music) al Talk Room “South of Europe Music Export” al Palacete dos Marqueses do Pombal dimecres 27 de març a les 15:30h. Gabriel Rebollo ha estat durant dos anys project manager de BCN Music Export, el projecte d’internacionalització de l’Associació ARC.

Altres conferències amb ponents espanyols són:
New Rules: Music Journalism in 2019” Alicia Álvarez (El Bloque TV)
Growing trends: Spanish Trap” Alicia Álvarez (El Bloque TV) i Naiara Lasa (Sala Apolo)
Why are playlists more important than ever” Hugo Hernández (Believe Distribution Services)
Workshop by Believe digital: Best Practices – Playlists + Trade Marketing”  Hugo Hernández i Mariona Sagues (Believe Distribution Services)

En referència als showcases cal destacar l’actuació de les raperes catalanes, Tribade (Xavi Angulo, Propaganda pel Fet!), així com les actuacions de MC Buseta (Ferran Andrés, Polar Nights), F/E/A/- Forces elèctriques d’Andorra (Joan Cabot, Bubota), Intana (José Miguel Garanto, Unpictured Management) i Bea Pelea (Ferran Andrés, Polar Nights).

El MIL Lisboa 2019 comptarà també entre els acreditats amb la presència d’Ixent Sampietro i Marta López (Èxits Produccions & Management / Clownia Festival / Halley Records), Xavi Angulo (Tribade / Propaganda Pel Fet! / Stroika / Casa de la Musica), Marc Lloret (Mercat de Música Viva de Vic), Albert Juncosa (Mad Cool Festival), Armando Rua (ACCES), César Guisado (Monkey Week), Miguel Garrido (Charco Music), Carmina Carot (Sala Apolo), Edu García (Giradiscos), Elisa Quevedo (La Voz de Tara), Fernando Delgado ([PIAS] Ibero América), Ferran Andrés (MC Buseta / Polar Nights), Íñigo Hernández (Sounds of Tourism), Joan Cabot (F/E/A – Bubota), Jordi Lauren (PlayPlan Cultural), Vitor Belho (Nordesia), José Miguel Garanto (Intana / Unpictured), Manuel Roxo (Culturactiva) i Xavier Barceló (Music From Balearic Islands / FIRA B!), entre altres.

Per tenir més informació sobre el MIL – LISBON INTERNATIONAL MUSIC NETWORK i conèixer el llistat complet de professionals i artistes que hi haurà podeu visitar el web: http://millisboa.com/mil/

SOUNDS OF SPAIN- New York 9 al 13 Juliol 2019

Diverses bandes espanyoles tindran la possibilitat de participar en la vintena edició del  LAMC  (Latin Alternative Music Conference) fins al 20 de febrer mitjançant la convocatòria oferta per Sounds from Spain , plataforma de suport d’internacionalització de la música a Espanya.

El 20 aniversari del LAMC es realitza en Nova York del 9 al 13 de juliol. Previs artistes que han participat en els showcases de Sounds from Spain per al LAMC inclou Amaral, Nats i Waor, Vega, Fyahbwoy, Delaporte, Moncho Chavea, C. Tangana, Izal, Els Nastys, Nunatak i Polock entre d’altres.

El LAMC “és per a la música llatina el que el festival de cinema de Sundance és per a pel·lícules indie”, segons The New York Times. “Durant les últimes dues dècades, el LAMC ha estat testimoni, i ha fet la seva part per impulsar, canvis en la definició de
la música llatina”, afegeix Billboard.

El LAMC es va fundar amb la meta d’unir a la comunitat de la música llatina , una comunitat que al llarg dels anys ha crescut, evolucionat i redefinit la idea de la música mainstream. Els panells, els expositors, les oportunitats per establir contactes i el nombre d’activitats durant la setmana, tant en el lloc de la conferència com a les vitrines de la ciutat, han estat el catalitzador de moltes carreres de creixement personal i professional.

La llista de panelistes anteriors inclou representants de Spotify, Pandora, Google, Latin Grammys, SoundCloud, Amazon, YouTube, VICE, SXSW, Coca-Cola, Twitter, Deezer, Symphonic Distribution, Verizon, Live Nation, The Orchard, Altafonte i moltes altres organitzacions influents.