Presentació oficial de la Plataforma Estatal per la Música

La setmana passada es va presentar de manera oficial als mitjans de comunicació la Plataforma Estatal per la Música.

Des de la seva constitució al Mercat de Música Viva de Vic del 2018, més de 10.000 professionals del sector musical s’han unit amb l’objectiu de lluitar contra la precarietat laboral del sector. La Plataforma compta amb més de 20 associacions de professionals, l’entitat  agrupa ja prop de 8.000 músics associats, 258 sales de concerts, 72 festivals, 71 promotors musicals, 342 empreses de management i representants, i 600 empreses del gremi de les discoteques i compta amb el recolzament de diversos ajuntaments, federacions municipals i organismes de les administracions culturals autònomes.

El projecte, que s’ha presentat oficialment treballar per modificar l’actual legislació (Real Decret 1435/1985) per aconseguir un marc laboral i fiscal comparable al d’altres països de la Unió Europea i acabar així “amb la situació de precarietat laboral dels músics professionals al conjunt de l’Estat Espanyol”.

Guillem Arnedo, un dels responsables de la iniciativa, ha volgut destacar que, a més del sector musical, també comptaran amb la col·laboració d’associacions d’altres disciplines artístiques en la seva lluita per millorar les seves condicions laborals. “No podem permetre que la pressa per modificar el decret abans del canvi de govern provoqui una solució de mínims a les nostres necessitats”, ha remarcat. La Plataforma vol amb això assegurar que els treballadors del sector estiguin “degudament protegits en tot moment i lloc”, garantint l’estabilitat i seguretat jurídica tant al sector privat com al públic, així com aconseguir “la plena compatibilitat de les pensions amb els drets d’autor i altres relacionats”.

PLATAFORMA ESTATAL PER LA MÚSICA – LES MESURES

PRIMERA
Modificar el R. D. 1435/1985 amb la finalitat d’establir amb claredat la presumpció de laboralitat del vincle que uneix als músics amb l’empresari, sempre que no es desenvolupi la prestació en condicions que impliquin una relació de prestació de serveis, establint, de manera il·lustrativa, les situacions que no puguin desvirtuar la qualificació de laboralitat (com poden ser el fet de que l’artista gaudeixi d’una ampla llibertat de expressió, sistema de remuneració o la denominació que les parts hagin donat al contracte).

I establint també els criteris que, pel contrari, permetin acreditar que no concorren les notes de dependència i alienitat —que caracteritzen la relació laboral i que poden constituir-se prova en contrària de la laboralitat—, les situacions en les que en tot cas no s’ha d’aplicar la pressumpció de laboralitat, com poden ser contractacions equivalents en el cas dels artistes estrangers que prestin serveis similars a un Estat de la Unió Europea i que vinguin a Espanya a prestar serveis similars de forma temporal i independent.

SEGONA
Modificar el R. D. 1435/1985 amb la finalitat d’establir la contractació indefinida com a regla general per garantir el principi d’estabilitat als llocs d’ocupació. recollit a la normativa comunitària, determinades les circumstàncies específiques i concretes que caracteritzen l’activitat que justifica la utilització successiva de contractes de treball de duració determinada, amb la finalitat de regular de manera precisa las distintes situacions de contractació (temporal, indefinida o fixa discontínua).

TERCERA
Donar solució al problema de la intermitència de la professió de músic, que en l’actualitat es basa majorment en els anomenats “bolos”, facilitant l’alta assimilada al Règim Especial d’Artistes de la Seguretat Social amb un un sistema de contractació laboral dinàmic i assumible per qualsevol organitzador.

QUARTA
La definició de les possibles tipologies d’organitzadors d’espectacles públics com titulars de la relació laboral (de caràcter especial) amb els artistes.

CINQUENA
Possibilitar que el músic professional, que ja compta amb els epígrafs corresponents a l’IAE de Hisenda, pugui ser treballador per compte propi, amb la seva inclusió al Règim Especial del Treballador Autònom (RETA) amb una contribució acord als seus ingressos, definint les condicions en que un músic professional pugui pertànyer a aquesta categoria i evitant, d’aquesta manera, els anomenats “falsos autònoms”.

SISENA
Establir una regulació de riscos laborals acord amb la realitat de la professió.

SETENA
Regular, amb ple respecte als drets fonamentals de producció i creació artística, el règim necessari de compatibilitat quan es realitzen i compaginen, a temps parcial o complet, prestacions sota el règim laboral i/o actuacions no dependents en règim de prestació de serveis.
ASSOCIACIONS ADHERIDES

Associació de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC)
Acadèmia Catalana de la Música
Associació de Músics de Jazz i Música Moderna (AMJM)
Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC)
Societat de Blues de Barcelona ( SBB )
Asociación de Músicos Profesionales de Jazz de Andalucía (ANDAJAZZPRO)
Asociación de Músicos de Euskal Herria (MUSIKARI)
Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC)
Associació de Músics de Tarragona (AMT)
Associació Professional de Músics de Catalunya (MUSICAT)
Asociación de Mujeres de la Industria Musical (MIM)
Asociación de Representantes Técnicos del Espectáculo (ARTE)
Asociación de Mujeres Compositoras en España (AMCE)
Asociación de Salas de Música en Directo de Madrid-La Noche en Vivo (LNEV)
Músicos Unidos Madrid (Mus 21)
Asociación Profesional de Músicos de Galicia (Musicos Ao Vivo)
Asociación Profesional de Músicos de Canarias (Promusic)
Asociación de Salas de Euskal Herria Kultura Live.
Autores de Música Asociados (AMA)
Federación Estatal de Músicos de Jazz y Músicas Improvisadas (FMJAZZ)
Federación Estatal de Músicos Asociados (FEMA)
Asociación de Promotores Musicales (APM)
Asociación Estatal de Salas de Música en Directo (ACCES)
Confederación Juventudes Musicales de España
Federación de Salas de Fiestas y Discotecas de España (FASYDE)
Asociación de Festivales de España (FMA)

Per més informació visita el web de la Plataforma per la Música: 
https://plataformaporlamusica.com