Arxiu de la categoria: Anuari de la Música 2020

​L’Anuari de la Música 2020 anuncia la pitjor crisi de la història

Un altre any d’estudi, i dels més complicats, va concloure el passat divendres 20 de novembre amb la presentació de l’Anuari de la Música 2020 que editen conjuntament l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) i el Grup Enderrock. L’excercici ofereix una panoràmica completa sobre l’impacte de la pandèmia en la cultura. Un balanç amb anàlisis, estadístiques, articles de valoració i d’opinió, complementats amb reportatges i entrevistes, amb la participació de prop d’un centenar de veus representatives del sector i dels artistes més destacats.

La indústria del directe el 2019
El 2019 la indústria del directe estava en plena efervescència, cosa que feia preveure un 2020 amb bones perspectives. La facturació de la música en viu va augmentar un 6% (fins a 91 milions d’euros), amb un increment de concerts del 3% i d’espectadors un 2%, gràcies al bon ritme de contractació.

Si bé és cert que, per primer cop en deu anys, els principals festivals dels Països Catalans van perdre públic, la creació i diversitat de noves cites va igualar el volum total d’assistents (al voltant de 3,2 milions). Així i tot, el consum de festivals, entre els catalans que van a concerts, va augmentar del 36% al 42%, optant cada cop més pels grans certàmens gràcies a la seva àmplia oferta. Pel que fa a les sales de concerts, el 2019 van millorar la mitjana d’ocupació, combinant l’estabilitat de la xifra d’espectadors i la reducció del 5% en la programació de concerts.

El consum musical
L’assistència a concerts en català, va tocar sostre el 2019, amb un 42,6% d’assistents (una xifra similar a la de l’any anterior), mentre que el consum digital de música en català va batre un rècord d’oients arribant fins el 46%. Quant a estils, el consum majoritari de pop-rock i de cançó melòdica disminueix lleugerament i, en canvi, la música urbana i el jazz augmenten les audiències.

La perspectiva de gènere
El 2019 s’ha registrat un creixement de 6 punts en la presència de veus femenines i grups mixtos (del 38% a 44%) als 12 principals festivals catalans. A més, hi ha hagut més del doble de propostes liderades per dones o amb cantants solistes, passant del 15 a 32% dels cartells.

El català 
Per contra, la pitjor xifra ha estat la programació d’artistes catalans –amb una caiguda de 8 punts del 42 al 34%–, sumada a la caiguda històrica de la presència de música en català, del 24 al 19%.

La indústria discogràfica
Pel que fa a la indústria fonogràfica, es va facturar 25 milions d’euros el 2019 (fet que suposa un increment del 13%), gràcies que el mercat digital ha guanyat valor a l’alça. I és que, de fet, mentre el mercat català es va desplomar un 12%, les vendes digitals van augmentar un 30% i ja representen el 82%. Quant a producció, es va arribar al récord de 1.284 referències en català i instrumentals -un 11% més que el 2018- sobretot per l’ascens d’edicions digitals i vinils.

L’irrupció de la COVID-19
La situació catastròfica provocada per la pandèmia i les mesures que s’han aplicat han ensorrat les bones perspectives previstes per aquest 2020, després dels increments en el consum de concerts i festivals, la diversificació de l’oferta i la major capacitat de contractació d’ajuntaments i institucions públiques que es va viure el 2019. Enguany, arran de la pandèmia, la facturació del sector ha patit una caiguda històrica de gairebé un 90%, amb una pèrdua de fins a 94% d’espectadors i l’anul·lació del 80% dels concerts previstos.

Podeu tornar a veure la presentació de l’Anuari de la Música 2020 a continuació: