Anuari de la Música 2025: xifres rècord de la indústria del directe i inquietud pel decret de contaminació acústica
- administracio33
- Jul 21
- 3 min de lectura
El doble tema central és un reportatge sobre les xifres rècord de facturació de música en directe, la relació Barcelona-Madrid i el decret de contaminació acústica.
_____________
L’ANUARI DE LA MÚSICA és una publicació que editen conjuntament des de fa 24 anys l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) i el grup Editorial Enderrock. L'edició d'enguany, que estudia l’exercici del 2024, es va presentar el dimecres passat en roda de premsa a la seu d'SGAE a Barcelona.
Les dades revelen un creixement sostingut del sector del directe, però també posen sobre la taula alertes importants, especialment pel que fa a la normativa de contaminació acústica que podria afectar la programació musical del futur immediat.
L’Anuari de la Música 2025 constata un any de rècords i desafiaments per al sector

Segons l’estudi, la facturació de la música en viu als Països Catalans va arribar a 242 milions d’euros, un 21 % més que el 2023. És una xifra que multiplica gairebé per quatre els ingressos de fa una dècada. També van augmentar significativament el nombre de concerts (23.433) i el públic assistent (19,2 milions de persones).
Aquest auge es deu, en gran part, a l’impuls dels grans festivals i concerts en espais de gran format, que han consolidat el directe com un dels motors econòmics de la indústria musical.
Per primera vegada en molts anys, Madrid ha superat Catalunya en facturació i nombre de grans esdeveniments
Malgrat les bones dades, l’Anuari també assenyala un canvi d’equilibri territorial. Per primera vegada en molts anys, Madrid ha superat Catalunya en facturació i nombre de grans esdeveniments. Les obres a grans equipaments com el Camp Nou o l’Estadi Olímpic han limitat la capacitat d’atracció de grans gires a Barcelona. Així, la Comunitat de Madrid va arribar als 185 milions d’euros, mentre Catalunya es va quedar en 138, amb una lleugera caiguda respecte a l’any anterior..
La Comunitat de Madrid va facturar 185,4 M € (+96 %), mentre Catalunya va baixar un 9 % fins a 138,6 M €, en part per les obres al Camp Nou i l’Estadi Olímpic
Diversitat i representativitat
Pel que fa a la diversitat i representació, els festivals han assolit la xifra més alta de presència femenina fins ara, amb un 46 % de programació de dones o grups liderats per dones. Tot i això, la representació de persones racialitzades encara es troba lluny de reflectir la composició real de la societat, amb un 18 % de presència en cartells.
Contaminació acústica: alerta al sector
Un dels punts que genera més preocupació entre els professionals del sector és el nou decret de contaminació acústica que prepara la Generalitat. La proposta planteja una rebaixa dels límits sonors per a activitats a l’aire lliure, amb l’objectiu de protegir el descans veïnal, però sense distingir entre fonts de soroll habitual i activitats culturals puntuals com concerts o festivals. Aquesta manca de diferenciació pot posar en risc la viabilitat de nombrosos esdeveniments musicals, especialment en entorns urbans o de proximitat residencial.
El sector musical, en alerta pel decret acústic de la Generalitat
Des del sector s’insta l’administració a obrir un procés de diàleg realista i constructiu, que permeti establir criteris tècnics més adaptats a la realitat cultural i econòmica de la música en directe. Tal com recull l’Anuari, la nova regulació podria tenir un impacte directe en l’activitat de promotors, ajuntaments i equipaments, i per això es reivindica una mirada equilibrada entre la convivència ciutadana i la defensa del dret a la cultura.
Creixement generalitzat de la inversió pública
La inversió pública en música ha experimentat un augment notable: un 18 % a Catalunya i un 15 % al conjunt dels Països Catalans. Per primer cop, la dotació del Govern català destinada als tres grans equipaments nacionals —L’Auditori, el Gran Teatre del Liceu i el Palau de la Música— és inferior a la que rep la resta del sector, gràcies a l’augment del pressupost global de Cultura (+1,7 %). A les Illes Balears (+8 %), el País Valencià (+6 %) i Andorra (+15 %), els recursos públics destinats a la música també han crescut de manera sostinguda, reforçant així el suport institucional a la creació i la programació musical.
Amb més de 300 pàgines d’anàlisi, dades i reflexió, l’Anuari 2025 es consolida com una eina clau per als professionals del sector i per als responsables de dissenyar polítiques públiques i estratègies privades. La publicació no només posa en valor la resiliència i el dinamisme de la música catalana, sinó que, a través de les opinions i els debats que recull, també assenyala els reptes que cal encarar de manera col·lectiva per garantir-ne el futur.
Podeu fer-vos amb un exemplar a través del següent enllaç.
[Textos i imatges extrets de la nota de premsa i l'article elaborat pel Grup Enderrock Edicions SL]
_______________________________________
Comentaris