top of page
textura-arc-oprimitzada.jpeg

Anuari de la Música 2022: Resum de continguts

Notícia Anuari de la Música 2022

L'Anuari de la Música, coeditat pel Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), analitza des de fa dues dècades l’estat de la qüestió del sector musical als Països Catalans. L’edició del 2022 s’ha dedicat al consum cultural al sector musical amb una anàlisi de l’impacte dels dos anys de pandèmia amb dades aportades per empreses, entitats i institucions del sector musical català.


Si l’any 2020 la indústria musical catalana va tocar fons a causa de la crisi provocada per la pandèmia, el 2021 s’ha de considerar un punt d’inflexió cap a la seva recuperació. El 2022, en canvi, els grans festivals i els principals promotors han aconseguit remuntar les xifres prepandèmiques del 2019.


Els hàbits de consum han canviat. Les enquestes realitzades per la Generalitat de Catalunya no reflecteixen encara un retorn massiu a l’assistència a concerts i festivals –l’augment es detecta només als macrofestivals–, mentre que sí que s’ha registrat un notable creixement (del 3%) en el costum d’escoltar a música des de casa, sobretot des de plataformes digitals en els darrers dos anys i per part de joves melòmans de 14 a 18 anys.

Raquel Bassas (presidenta d'ARC), Lluís Gendrau (director editorial del Grup Enderrock), Miquel Curanta (director de l'ICEC) i Dani Granados (delegat de Drets Culturals de l'Ajuntament de Barcelona)

La indústria del directe recupera les xifres de consum musical després de dos anys de pandèmia.

El sector musical ha salvat els mobles gràcies al suport urgent i a fons perdut de les administracions, que ha permès recuperar el punt de partida precrisi i tancar l’any 2021 amb el segon millor registre dels darrers 20 anys. Tot i que la indústria del directe va triplicar la facturació fins a 107,2 milions d’euros –amb un enorme creixement del 195% respecte l’any anterior–, es tracten de resultats interpretables perquè no són proporcionals a l’increment dels concerts –un 74% més que el 2020 però encara menys que el 2019 (-35%), i molt menys respecte al públic–, que s’ha més que duplicat respecte l’any anterior (+144%), però encara està molt lluny de l’etapa prepandèmica (-59%).


La inversió pública en el sector musical als Països Catalans va créixer un 4%. Si el 2020 l’aposta de la Generalitat de Catalunya es va basar en fomentar el crèdit al sector cultural, el 2021 la inversió va revertir en ajudes directes al sector. La inversió de la Generalitat catalana va augmentar un 3% fins a 19,6 milions d’euros. A les Illes Balears es va registrar un augment del 34% fins a 1 milió d’euros, i al País Valencià es va consolidar el creixement dels pressupostos amb un increment del 5% fins a 4 milions.


Tot i això, el cicle de la recuperació de públic i concerts s’haurà completat el 2022, ja que segons les dades provisionals els principals festivals dels Països Catalans han aconseguit augmentar un 20% la xifra d’espectadors respecte al 2019, gràcies sobretot a l’augment de l’oferta i a l’increment dels aforaments. Els macrofestivals de més de 50 mil espectadors han aconseguit guanyar un 27% de públic respecte a fa dos anys, mentre que els grans festivals (de 10 a 50 mil espectadors), han viscut un creixement del 4%. Per contra, els petits certàmens, (menys de 10 mil espectadors), encara es troben un 20% per sota de les xifres del 2019.


D’altra banda, la revitalització de l’escena local i emergent durant el confinament també ha estat un miratge, ja que el 2021 els artistes catalans als principals festivals han caigut un 14%, i la presència de català als escenaris s’ha reduït un 7%. Tampoc hi ha bones dades pel que fa a la presència femenina, ja que en els dos darrers anys s’han reduït en un 20% les xifres de dones als escenaris catalans.


Finalment, les companyies discogràfiques han assolit un bon resultat en la facturació per vendes fins a 12,5 milions d’euros, amb un augment del 13% respecte al 2020, i pràcticament al mateix nivell que el 2019 (-3%), amb un mercat digital que representa ja el 81% del total. Amb tot, la pujada rècord de produccions en català del 2019 i 2020 s’ha vist aturada el 2021 amb 1.084 discos (-7%).



bottom of page